-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Japansk italiener
Her er en Mazda som egentlig skulle bli en Alfa, men som i siste øyeblikk ble gjort om til en Fiat.
Det var lenge planen at nye Mazda MX-5 skulle danne grunnlaget for en ny Alfa Spider.
Så kom Alfas selvransakelse i fjor vår, da de lovte at fra nå av skulle de utvikle sine egne produkter, og ikke lenger basere seg på lett forkledde Fiat-modeller.
Den første av disse møtte vi nylig gjennom vakre Giulia som viser at Alfa mener alvor.
Alternativsporet
Siden samarbeidet med Mazda allerede var langt fremskredet, måtte man finne et annet bruksområde for det prosjektet. Og det var slett ikke vanskelig, Fiat trenger også flere bein å stå på – spesielt om de skal få fotfeste i USA.
Dermed ble det bestemt at den MX-5-baserte italieneren blir en Fiat 124 Spider – et navn med god klang for italofile som har levd en stund. Fiat hadde nemlig en modell med denne betegnelsen fra sent 60-tall til tidlig 80-tall, designet og produsert av Pininfarina.
Les våre førsteinntrykk av Mazda MX-5
Fiat-modellen skal benytte samme plattform som MX-5 og produseres på det samme samlebåndet i Japan. Men Fiat skal benytte sine egne drivlinjer. Kanskje går de for mer effekt for å forsvare en høyere pris.
Flere valgmuligheter
Basismotoren blir trolig en 1,4-liters turbo med 137 hk som benyttes i Fiat 500-varianter og Dodge Dart i USA. Sannsynligvis kombineres denne med en 6-trinns manuell girkasse som standard, og med automat som alternativ.
Det er meget sannsynlig at det også kommer en Abarth-utgave av roadsteren, og da er 1,4-literen fra 500 Abarth med 160 hester et høyaktuelt alternativ. Eller kanskje en variant av den enda mer eksplosive 1,7-literen som i Alfa 4C er god for hele 237 hester.
Legg merke til at bilen på bildene har fire enderør. Våre fotografer rapporterer også at den virket svært akselerasjonsvillig, så mye kan tyde på at dette er prototypen til en Abarth Roadster.
På interiørbildet ser vi at Mazdas sentrale kontrollpanel mellom setene er på plass, sammen med en stor skjerm på toppen av dashbordet.
Høstens bilutstilling i Frankfurt er sannsynlig åsted for verdensdebuten av Fiat 124 Spider. I USA passer det med lansering på LA Auto Show.