-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Japansk italiener
Her er en Mazda som egentlig skulle bli en Alfa, men som i siste øyeblikk ble gjort om til en Fiat.
Det var lenge planen at nye Mazda MX-5 skulle danne grunnlaget for en ny Alfa Spider.
Så kom Alfas selvransakelse i fjor vår, da de lovte at fra nå av skulle de utvikle sine egne produkter, og ikke lenger basere seg på lett forkledde Fiat-modeller.
Den første av disse møtte vi nylig gjennom vakre Giulia som viser at Alfa mener alvor.
Alternativsporet
Siden samarbeidet med Mazda allerede var langt fremskredet, måtte man finne et annet bruksområde for det prosjektet. Og det var slett ikke vanskelig, Fiat trenger også flere bein å stå på – spesielt om de skal få fotfeste i USA.
Dermed ble det bestemt at den MX-5-baserte italieneren blir en Fiat 124 Spider – et navn med god klang for italofile som har levd en stund. Fiat hadde nemlig en modell med denne betegnelsen fra sent 60-tall til tidlig 80-tall, designet og produsert av Pininfarina.
Les våre førsteinntrykk av Mazda MX-5
Fiat-modellen skal benytte samme plattform som MX-5 og produseres på det samme samlebåndet i Japan. Men Fiat skal benytte sine egne drivlinjer. Kanskje går de for mer effekt for å forsvare en høyere pris.
Flere valgmuligheter
Basismotoren blir trolig en 1,4-liters turbo med 137 hk som benyttes i Fiat 500-varianter og Dodge Dart i USA. Sannsynligvis kombineres denne med en 6-trinns manuell girkasse som standard, og med automat som alternativ.
Det er meget sannsynlig at det også kommer en Abarth-utgave av roadsteren, og da er 1,4-literen fra 500 Abarth med 160 hester et høyaktuelt alternativ. Eller kanskje en variant av den enda mer eksplosive 1,7-literen som i Alfa 4C er god for hele 237 hester.
Legg merke til at bilen på bildene har fire enderør. Våre fotografer rapporterer også at den virket svært akselerasjonsvillig, så mye kan tyde på at dette er prototypen til en Abarth Roadster.
På interiørbildet ser vi at Mazdas sentrale kontrollpanel mellom setene er på plass, sammen med en stor skjerm på toppen av dashbordet.
Høstens bilutstilling i Frankfurt er sannsynlig åsted for verdensdebuten av Fiat 124 Spider. I USA passer det med lansering på LA Auto Show.