Alfa på egne hjul

I forbindelse med planer om en skikkelig restrukturering hos Fiat blir Alfa Romeo lansert som et helt selvstendig produkt. På linje med Ferrari og Maserati.

Publisert Sist oppdatert

Sergio Marchionne – Fiat-sjefen – var i ekspansivt humør da han presenterte en del av fremtiden på et møte i Chryslers gamle hovedkvarter, rett utenfor Detroit.

Den mest spennende beskjeden var nok at det skal investeres 5 milliarder euro i Alfa Romeo alene. Salget skal opp fra fjorårets 74.000 biler til 400.000 i 2019. Og det skal komme åtte nye modeller, alle basert på en nyutviklet plattform som er døpt Giorgio.

Bilene vil bli bakhjuls- eller firehjulsdrevet, men det eneste konkrete om timing er at den første Giorgo-utgaven vil komme på slutten av neste år. Dette vil bli den vi tidligere har kalt Giulia og som stadig har fått lanseringsdatoen forskjøvet.

LES OM: Ekte italiensk supersport

Ærlig tale
Harald Wester, Alfa Romeos toppsjef hadde en presentasjon vi ikke kan huske å ha sett make til.

Wester er ingeniør, med bakgrunn fra VW/Audi og Ferrari, Alfa-sjef de siste 4 årene, i tillegg til at han også har med seg Maserati og Abarth i sin private portefølje, og var fullstendig klar på hvor Alfa Romeo har gått seg vill de siste årene.

SE WESTERS PRESENTASJONEN HER

«Vi mistet alt vi hadde av personlighet – vår DNA forsvant, vi morfet inn biler som Nissan Pulsar og Fiat Croma – det eneste vi bevarte noen spor av var vår egen stil, vårt designuttrykk, mens resten ble borte» var inntrykket han etterlot.

Han listet opp Alfas gloriøse sportsbakgrunn, men la til at «Vi vant på banene søndag, men vi glemte komplett resten av historien om ‘Win on Sunday, Sell on Monday’» sa han.

«Nå skal vi inn på markeder vi aldri har vært på, vi må trykke på Reset og gå tilbake til å bygge slike Alfa Romeoer som publikum beundret».

Mener alvor
Da jeg var i Modena like før jul var jeg innom Maserati for å låne en 4C til en kjapp tur på gata. Da var Philippe Krief i ferd med å samle et konstruksjonsteam som bare skulle jobbe med Giorgio-prosjektet.

Krief er heller ingen smågutt. Han var mange år hos Michelin, i Forskning og Utvikling, før han kom til Fiat der han fort ble sjef for chassis / kjøredynamikk.

Si hva du vil om Fiat – denne avdelingen har vi aldri hatt noen grunn til å klage over.

For et par år siden ble han hentet til Ferrari, der han ble chassis-mann og hvor han fikk stadig mer Maserati-ansvar etter hvert som Maserati ble selvstendigere og mer ekspansiv.

Nå sitter han fremdeles i Modena, har et team på mer enn 200 ingeniører og rapporterer rett til Wester som – glemte jeg å nevne det – også er Fiat Chrysler-gruppens tekniske topp.

Tilbake til røttene
Jeg nevnte Giulia. Den skulle vært vist i fjor som 2014-modell – som forhjulsdrevet. Nå er den skjøvet såpass mye i tid at den også rekker å bli en ekte Giorgio. Den blir på mange måter en ny utgave av 159 som vi ikke har sett siden 2011.

Det første karosseriet blir omtrent som det som var planlagt for den forhjulsdrevne utgaven, en sporty sedan, men det skal ikke ta lang tid før vi får en CLS-aktig versjon av denne. Sportwagon-navnet eksisterer heldigvis fremdeles.

Så skal det ikke ta lang tid før vi får en Giulietta-estatning. Både den og Giulia kommer til å få nye navn, og denne kompaktbilen skal komme i to versjoner, en som noe firedørs coupé-aktig – a la Mercedes CLA, mens den andre blir litt mer SUV / stasjonsvogn.

Hva som så ligger i kortene er mer usikkert. På presentasjonen i går snakket Wester om en «speciality» modell, uten å presisere hva det betyr.

Vi vet at planene om å lage en Alfa-utgave av Ghibli er lagt på is – den er for langt unna Giorgio-arkitekturen, og SUV’en som opprinnelig skulle baseres på Grand Cherokee er også lagt i søpla. I stedet kommer det en skikkelig Giorgio-SUV.

Det er verdt å ta med seg at Giorgio er såpass fleksibel at han også kommer til å ligge under en rekke kommende Chrysler-modeller.

Ekspansjonsplaner
Hva ellers? Jo, Fiat/Chrysler skal kutte gjelden (nå er den på 10 milliarder euro), med minst 90 prosent over de neste par årene. Totalvolumet skal opp fra 4,4 millioner biler i fjor, til 6,3 millioner i 2018. Kina og India skal stå for 700.000 av disse.

Og salget i Europa regner man med vil ligge på nivå med fjorårets, rundt 700.000, mens USA skal øke fra 350.000 i fjor til 800.000 i 2018.

Marchionne sa også at han ville ha fortjenestemarginen opp fra fjorårets 4,1 prosent (etter skatt og finans) ti mellom 6,6 og 7,4 prosent. Blant annet ved å øke bruken av standardiserte deler og prosedyrer. Bare den rasjonaliseringsbiten vil spare inn 1,5 milliarder euro hvert år, fortalte han en gruppe finansfolk.

Mange jern i ilden
Som forresten møtte ham med uvanlig mange kritiske spørsmål. Blant annet på grunn av et første kvartal som endte €319 millioner baklengs (tilsvarende i fjor: 31 mill. pluss) og fordi historien viser at han har stort sett vært litt for optimistisk i sine fremtidsvyer.

Men ingen kan ta fra ham at han løftet Chrysler ut av myra i rekordfart, og fikk gjennom en Fiat Chrysler-fusjon mye raskere og mye billigere enn de fleste hadde spådd.

Og hvis vi så tar med at Juventus igjen vant Italias Serie A er vel bildet komplett. For Juventus ledes jo av en Agnelli, Andrea – mens Fiats styreformann er en Elkann, John.

Og akkurat det skal ingen være i tvil om – Agnelli er meget mer et Fiat-navn enn Elkann – selv om begge to er i like rett nedadstigende linje.

Powered by Labrador CMS