-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Fords grønne linje
Vi har kjørt Ford Focus i el-versjon og en forløper til hybrid Mondeo. Men Ford-kunder med sans for miljøvennlige biler har mer i vente.
Ford forteller i en pressemelding at de vil tilby hele tre forskjellige elektriske kjøretøy innen utgangen av 2014.
I slutten av 2014 kommer C-MAX Energi plug-in hybrid og Mondeo Hybrid. Fra før av har Ford lansert Ford Focus Electric, en nullutslipps batteridrevet elektrisk bil som allerede er i salg i Norge.
- Ford utnytter sin globale erfaring og ekspertise til å lansere en omfattende rekke elektrifiserte biler, sier Steve Kimber, administrerende direktør for Ford Motor Norge.
- Våre europeiske kunder er sterkt opptatt av miljøet, og ser i stigende grad på elektrifiserte biler som en måte å balansere disse hensynene med ønsket om å eie sin egen bil.
Ford er nest største produsent av hybridkjøretøy i verden, etter Toyota. Selskapet hevder at deres markedsandel for elektrifiserte biler er firedoblet i løpet av det siste året i USA, hvor de rapporterer salg av 46.000 elektrifiserte biler hittil i år.
Fords modellprogram av elektrifiserte biler vil fra 2014 inkludere:
Focus Electric som har en elektrisk motor som utvikler 142 hk og et dreiemoment på 250 Nm. Den har en oppgitt rekkevidde på 162 km, en toppfart på 136 km/t og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 11,4 sekunder.
LES: Våre førsteinntrykk av Focus Electric
LES OGSÅ: Elektrisk Focus får pris
C-MAX Energi, som er Fords første plug-in hybrid produksjonsmodell, kombinerer hybridelektrisk teknologi med et 7,6 kWh litium-ion høyspentbatteri.
Ford har som mål å gi bilen et utslipp på mindre enn 50 g/km CO2 per kilometer, og den skal kunne kjøre på ren elektrisk kraft i mer enn 30 kilometer. Koblet til en hurtigladestasjon kan den fullades på mindre enn 3 timer.
Mondeo Hybrid kombinerer forbrenningsmotor med elektrisk motor og batteri, og kan komme opp i en toppfart på 136 km på ren elektrisk kraft.
Forbrenningsmotoren overtar når det er behov for mer effekt og lader batteriet mens den elektriske motoren brukes til å kjøre i gang fra stillestående og ved lave hastigheter. Mondeo Hybrid tar mål av seg til et forbruk på under 0,45 l/mil og CO2-utslipp på under 99 g/km.
LES: Våre førsteinntrykk av Fusion Hybrid
De nye modellene vil komplementere selskapets drivstoffeffektive bensin- og dieseldrevne biler som inkluderer:
- Focus ECOnetic med et forbruk på 0,34 l/mil og et CO2-utslipp på 88 g/km
- Focus 1,0-liters EcoBoost 100 hk, som blir tilgjengelig tidlig neste år, og vil gi 99 g/km og 0,43 l/mil.
- Syv Fiesta-drivlinjer med under 100 g/km CO2-utslipp
1,0-liters EcoBoost-motoren kombinerer direkte drivstoffinnsprøyting, turbolading og variable ventiltider for å senke drivstofforbruket uten å tape effekt.
LES OGSÅ: Bensinmotor under 100 gram