Ford C-MAX Energi

Ford C-MAX Energi

Ford C-MAX Energi

Ford C-MAX Energi

Ford Focus Electric

Ford Focus Electric

Ford Focus Electric

Ford Fusion Hybrid

Ford Fusion Hybrid

Ford Fusion Hybrid

Fords grønne linje

Vi har kjørt Ford Focus i el-versjon og en forløper til hybrid Mondeo. Men Ford-kunder med sans for miljøvennlige biler har mer i vente.

Publisert Sist oppdatert

Ford forteller i en pressemelding at de vil tilby hele tre forskjellige elektriske kjøretøy innen utgangen av 2014.

I slutten av 2014 kommer C-MAX Energi plug-in hybrid og Mondeo Hybrid. Fra før av har Ford lansert Ford Focus Electric, en nullutslipps batteridrevet elektrisk bil som allerede er i salg i Norge.

- Ford utnytter sin globale erfaring og ekspertise til å lansere en omfattende rekke elektrifiserte biler, sier Steve Kimber, administrerende direktør for Ford Motor Norge.

- Våre europeiske kunder er sterkt opptatt av miljøet, og ser i stigende grad på elektrifiserte biler som en måte å balansere disse hensynene med ønsket om å eie sin egen bil.

Ford er nest største produsent av hybridkjøretøy i verden, etter Toyota. Selskapet hevder at deres markedsandel for elektrifiserte biler er firedoblet i løpet av det siste året i USA, hvor de rapporterer salg av 46.000 elektrifiserte biler hittil i år.

Fords modellprogram av elektrifiserte biler vil fra 2014 inkludere:

Focus Electric som har en elektrisk motor som utvikler 142 hk og et dreiemoment på 250 Nm. Den har en oppgitt rekkevidde på 162 km, en toppfart på 136 km/t og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 11,4 sekunder.

LES: Våre førsteinntrykk av Focus Electric

LES OGSÅ: Elektrisk Focus får pris

C-MAX Energi, som er Fords første plug-in hybrid produksjonsmodell, kombinerer hybridelektrisk teknologi med et 7,6 kWh litium-ion høyspentbatteri.

Ford har som mål å gi bilen et utslipp på mindre enn 50 g/km CO2 per kilometer, og den skal kunne kjøre på ren elektrisk kraft i mer enn 30 kilometer. Koblet til en hurtigladestasjon kan den fullades på mindre enn 3 timer.

Mondeo Hybrid kombinerer forbrenningsmotor med elektrisk motor og batteri, og kan komme opp i en toppfart på 136 km på ren elektrisk kraft.

Forbrenningsmotoren overtar når det er behov for mer effekt og lader batteriet mens den elektriske motoren brukes til å kjøre i gang fra stillestående og ved lave hastigheter. Mondeo Hybrid tar mål av seg til et forbruk på under 0,45 l/mil og CO2-utslipp på under 99 g/km.

LES: Våre førsteinntrykk av Fusion Hybrid

De nye modellene vil komplementere selskapets drivstoffeffektive bensin- og dieseldrevne biler som inkluderer:

  • Focus ECOnetic med et forbruk på 0,34 l/mil og et CO2-utslipp på 88 g/km
  • Focus 1,0-liters EcoBoost 100 hk, som blir tilgjengelig tidlig neste år, og vil gi 99 g/km og 0,43 l/mil.
  • Syv Fiesta-drivlinjer med under 100 g/km CO2-utslipp

1,0-liters EcoBoost-motoren kombinerer direkte drivstoffinnsprøyting, turbolading og variable ventiltider for å senke drivstofforbruket uten å tape effekt.

LES OGSÅ: Bensinmotor under 100 gram

Powered by Labrador CMS