-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Historisk:
Miljø og bil i felles aksjon
Bilimportører betaler. Miljøorganisasjoner påvirker. For første gang vil bilbransje og miljøorganisasjoner samarbeide i én aksjon. De skal kjempe for etanolblandet bensin. Ford, Saab og Volvo åpner lommeboka.

Ford, Saab og Volvo har bilene som kan bruke en blanding av 85 prosent etanol og 15 prosent bensin (E85). I Sverige selges bilene i stor stil – og nå ønsker de tre bilimportørene at Norge skal følge etter. Regjeringen Bondevik vedtok som en av sine aller siste saker at Norge skal satse på biodrivstoff til biler. Men viktige ting gjenstår før biler for E85 kommer hos norske forhandlere.
På dagsorden
Det er Ford Motor Norge som har tatt initiativet til det unike samarbeidet. Informasjonssjef Anne Sønsteby er prosjektleder. Hennes bakgrunn fra Think ansees ikke å være noen ulempe i en miljøkamp.
Adm. direktør Tormod Skofsrud bekrefter at de har invitert de to andre importørene til et spleiselag. Planen er å engasjere en person som i seks måneder på heltid skal jobbe for å få bio-etanol på dagsorden. Tidsperioden kan utvides.
Ingen vil gi detaljer om planene eller hvor mye aksjonen vil koste – men dette er trolig noen av de viktige oppgavene:
Drivstoffet må kunne selges avgiftsfritt (da vil en liter koste rundt 6-7 kroner literen – men biler på E85 har 30 prosent høyere forbruk)
Kravet om at drivstoffet må tilsettes et kjemikalie slik at det ikke kan drikkes, må fjernes
Det må gis fordeler til firma og bruker om de velger en bil for bio-etanol som firmabil.
Ingen avgift på det utstyret på bilen som gjør at den kan kjøre på etanol. Utstyret koster ca 10.000 kroner
Hovedmålet til aksjonsgruppa er at man skal få i gang et prøveprosjekt i Oslo-regionen og eventuelt andre byer. Statoil-stasjonen på Skøyen (eies av Ford-forhandler Jens Petter Selmer) har alt sagt de er klare til å åpne den første pumpa i landet for E85. Norges Automobilforbund (NAF) har vist interesse for å delta i aksjonsgruppa.