-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundais Euro-crossover
Også Hyundai og Kia begynner for alvor å finne sin Europeiske form nå. Hyundais Genève-konsept ble et vellykket signal på hva som forhåpentlig vil komme. Tenkt og tegnet i Europa.
Rüsselsheim nær Frankfurt er egentlig sete for Opel, men plutselig er det blitt mye mer. Like i nærheten, ned mot Rhinen, traff jeg en fyr på restaurant, han var ute med hele familien. Jeg visste han tegnet biler, så det var enkelt å komme med noen passende fraser. Men jeg måtte allikevel passe meg, for jeg ante ikke hvor han jobbet.
Nå har også Mitsubishi og Kia/Hyundai sine Europa-designsentra rett rundt hjørnet for Opel, den dag i dag vet jeg ikke om denne fyren egentlig tegnet tysk, japansk eller koreansk.
Globalt
Ikke at det spiller noen rolle lenger. Ta en titt på Hyundais Genève-konsept, Genus, og si meg med hånden på hjertet at du kan fortelle meg hvilket land den har sine røtter i. Jeg kunne i hvert fall lett tenke meg tre-fire andre studioer den kunne kommet fra. Akkurat disse nasjonale grensene er i ferd med å bli visket ut.
Og da Thomas Bürkle beskrev bilen for meg nevnte han ikke Korea med et ord. Derimot alle de vanlige frasene om dynamikk og rommelighet og komfort og praktisk kombinert med elegant trillet ut i samme tempo og i samme form som en hvilken som helst stolt beskrivelse av en ekte europeisk D-klasse sportslimo.
GSU?
Fire dører med en B-stolpe som er trukket såpass langt inn at sideglasset gir et ubrutt inntrykk og bærer profilen. En slapp front med tendenser til det trendy overbittet (Aygo, 107) og en hekk med en femte dør med krumminger i alle retninger – det er nesten slik at D-stolpene beskriver en sirkel, er ikke mer ekstrem enn at vi godt kan se disse elementene for oss i produksjonsutgaver.
Bilen kaller de en 2+2 coupé-wagon, hvilket tyder på dårlig tid. De fleste andre hadde funnet på en ny betegnelse på dette, GSU eller noe slikt. Gran Sport Utility. Konseptbilen er svært så kjørbar med sin 2,2 liters CRDi-diesel og fem trinns automat. Yttermålene er 475 x 187 x 157 og akselavstanden er på 285 cm.