-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
SL dresses opp for Genève
Turen er kommet til fire år gamle SL-Klassen for en midtlivs-oppdatering. Drar du til Genève i mars, kan du beskue den med egne øyne.
Nå er det ikke det ytre som har mest synlige nyheter, men kjennere av SL-Klasse vil oppdage en ny frontfanger med tre store luftinntak, tydeligere V-form og tåkelykter med forkrommet innramming. Grillen er matt krom med Mercedes-stjerna sentralt plassert. Fra siden er det kun nye felger som skiller den nye fra dagens modell mens bakstussen kun kan skryte av nye lykter.
Innendørs er også endringene diskret, men i følge Mercedes bruker de nå enda mykere skinn og byr på nye interiørfarger, finere metall dørsviller og flere trimdetaljer i aluminium. Ellers finner du redesignede, men klassiske instrumenter, en ny, digital klokke og alu-look brytere for å kjøre taket opp og ned. Det skjer for øvrig i løpet av 16 sekunder, og nytt for denne modellen er at taket kan leveres i glass i stedet for stål.
Økte ytelser, lavere forbruk
Viktigste nyheter med SL-Klasse er imidlertid det du ikke ser til daglig, men som du både hører og opplever nå du bruker høyrefoten aktivt, motorene. Det finnes tre av dem (før AMG lanserer sine spesialutgaver), alle bensindrevne.
SL 500 har en 5,5-liters V8 motor som yter 388 hk og har et maks dreiemoment på 530 Nm (opp fra 306 hk / 460 Nm). Den sprinter til 100 km/t i løpet av 5,4 sekunder (forgjengeren bruker 6,2). På tross av 26 % mer effekt, er bensinforbruket det samme som hos forgjengeren – 1,22 liter på mila.
Klarer du deg med V6-utgaven, SL 350, slipper du noen hundre tusen billigere unna. 272 hk (dagens: 245) burde dekke behovet for de fleste som skal forholde seg til norske fartsgrenser, med en aks-tid på 6,6 sekunder – halvsekundet raskere enn forgjengeren.
Kostbar
Toppmodellen er SL 600 med biturbo V12 god for 517 hk og 830 Newtonmeter. Denne gjør unna 0 til 100 i løpet av 4,5 sekunder. Alle tre modeller har nyutviklete eksosanlegg hvor lydopplevelsen har stått i sentrum. V6 og V8 utgavene har 7G-Tronic som standard gearkasse, men kan mot pristillegg leveres med en enda vassere 7G-Tronic Sport som gir inntil 30 % raskere skift i manuell modus.
Dagens SL-Klasse koster fra 1,2 til 2,1 millioner. Den nye med økte ytelser blir garantert ikke billigere.