-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tidlig Genève for Renault
Renault har innført en trivelig tradisjon: De avduker sin Genève-bil mange uker i forveien, og lar den stå til almen beskuelse i showrommet de har på Champs Elyssees. Vi var med da de dro lakenet av Altica.
Altica er, forklarer Patrick le Clement, Renaults designsjef, en moderne stasjonsvogn med avansert aerodynamikk, litt innslag av Formel 1 og gjerne et ekstra kunstverk eller to.
Det blir vel ikke riktig å kalle den en stasjonsvogn kanskje. En to-dørs coupé med plass til fire, eller en enorm bagasjeplass bak de to forsetene. Med en utpreget Coca Cola profil under vinduene - vi kan vel nesten snakke om et femtitallspreg? Med en front som er utpreget Renault, inklusive de massive lysorglene fra Valeo, og en hekk som er Renault-eksentrisk med de små, krystallaktige mosaikk-innslagene i karosseriet bak de bakerste siderutene.
Grand Tourer?
Om jeg liker bilen? Heldigvis gjør jeg ikke det. Konseptbiler jeg liker, har allerede gått ut på dato. Her er det flyttet på noen grenser, og det er det som er hele poenget med slike operasjoner.
Men dersom jeg skulle begynne å fantasere over i hvilken sammenheng deler av denne bilen skulle kunne bli virkelighet, blir jeg blank. Det er ikke akkurat noen ny Alpine, men kanskje det er plass til en Grand Tourer et sted mellom Megane og Laguna?
Fransk allianse
Bilen er i hvert fall bygget på en plattform som ikke finnes. Den måler 427 x 183 x 136, bruker en 2-liters dieselmotor på 177 hester og har en aerodynamikk som er meget interessant og sydd opp i en lang rekke patenter. Derfor er det underlig at Citroën viste det samme systemet med virtuell spoiler på sin C-Sportlounge.
Inntil det viser seg, litt motvillig da jeg spør, at Citroën/Peugeot og Renault jobber sammen om avanserte aerodynamiske løsninger i vindtunnelen på St. Cyr.
Ikke noe er som et produktivt samarbeide mellom kolleger.
Du skal få vite mer om denne bilen i neste BIL, og imens blir den stående i Atelier Renault i Paris inntil en rekke motorjournalister skal få være med på verdenspremiere på den nye Altica i Genève. Som sagt, innmmari kul oppførsel av Renault dette her. Å la hjemmepublikumet ta del i nyskapningen først.