Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80

Ny S80 fører tradisjonen videre

Det er nok ikke alle som med første øyekast oppdager at nye Volvo S80 er ny. Men en nærmere studie viser nye linjer, elegante detaljer og et moderne interiør som er en videreføring av det vi kjenner fra S40 / V50. Dessuten er mye nytt under skallet.

Publisert Sist oppdatert

Vi har allerede fortalt deg om hovedtrekkene som skiller nye S80 fra dagens modell i vår tidligere omtale. Målene er ganske like, lengden er de samme 4,850 meter, bredden har økt med 27 mm til 1,860 meter mens høyden er plusset på litt mer til 1,488 meter. Akselavstanden er 45 mm lenger og måler nå 2,836 meter mens sporvidde foran er 1,588 m og den bak er 1,585 meter.

Interiøret gir en følelse av oppriktig kvalitet med skikkelig materialer som edeltre, aluminium og skinn. Mens senterkonsollen har vært ruvende på mange Volvo-modeller opp gjennom tidene, er den som sitter i S80 stikk motsatt - moderne og slank.

Fem alternativer
De som kjøper seg en ny S80 kan i første omgang velge mellom fem forskjellige motorer – tre bensindrevne og to for diesel. Kraftigst er den kompakte V8-motoren som i sin tid ble utviklet for XC90, med 315 hk og et maks dreimoment på 440 Nm.

De bensindrevne alternativene er en ny 3,2-liters rekkesekser med 238 hk / 320 Nm og en rekkefemmer som yter 200 hester / 300 Nm. På dieselfronten tilbyr Volvo rekkefemmere med henholdsvis 185 hk / 400 Nm og 163 hk / 340 Nm. Sistnevnte vil bli ”inntrekker for modellen når den kommer hit mot slutten av året.

Mer informasjon følger når vi har prøvekjørt bilen og etter hvert som prisene klargjøres.

Powered by Labrador CMS