-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tramontana overlevde første året
I fjor møtte vi noen optimistiske spanjoler i Genève. De ville bygge den mest utrolige bilen vi noensinne har sett, og viste frem prototypen. I år var de der med det de kaller den første produksjonsmodellen.
I fjor sto Tramontana-prototypen gjemt under trappen, bak Nissan, der alle de morsomste merkverdighetene blir parkert. I år ble åpenbart bilen betraktet som etablert, og stueren og sto oppe sammen med andre superbiler som Königsegg og Pagani Zonda.
Men bilen selv var akkurat like utrolig. Den ser nesten ut som de bilene Formel 1-deltakerne har bygget for at en av superførerne skal kunne ta med seg en VIP-besøkende ut på banen for at vedkommende skal få en liten følelse av hva Formel 1 virkelig er.
Helt åpent
Også her består karosseriet av en tube der passasjeren sitter bak, og litt høyere enn, føreren. Hjulene ligger godt utenfor tuben, men er dekket av skjermer. Opphengningen, parallellogram foran og bak, ligger helt åpent så alle kan se hvordan den jobber, og skivebremsene ligger ute ved de 18 tommers felgene.
Også materialbruken kan lede tankene i retning av Formel 1. Men mens racerbilene har plankebitene under bilen, (det flate gulvet som reglementet krever) har Tramontana fått litt treverk på sidene av karosseriet, rett foran luftinntaket ved bakhjulene. Her er nok vedflisene først og fremst brukt i dekorativ hensikt.
Midtstilt
En V12 motor fra BMW er montert bak, de 720 hestene derfra trekker bakhjulene gjennom en seks-trinns kasse. Det antydes en toppfart på godt over 300 km/t (dette er vel ikke akkurat det mest strømlinjede som er skapt kanskje) og en aks fra null til 100 på under 4 sekunder.
Bilen veier ikke mer enn 1150 kg (kullfiberchassis) men er faktisk så høy som 1300 mm. Sikkert nødvendig for at passasjeren skal kunne se noe i det hele tatt. Lengden er 4850 og bredden 2080 mm. Dere som kjenner oss antar vel, korrekt nok, at kjøring med dette underlige monsteret står ganske høyt oppe på ønskelisten.