-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Stinger for Europa
Kia Stinger var en av de få helt nye bilene som ble vist i Detroit. Nå kan vi fortelle litt mer om Europa-planene.
Med Stinger vil Kia lage et alternativ til sporty sedaner fra Audi, BMW og Mercedes, og da er bakhjulsdrift en selvfølge. Men de vil også tilby drift i alle fire hjørner.
Dette skrev vi om Stinger da den debuterte i Detroit
Kia ønsker å posisjonere Stinger som en Gran Turismo (GT) med lekker design, plass til fem (i praksis fire) personer og deres bagasje som gir komfort på lange turer, samtidig som den har sportslige kjøreegenskaper.
Som vi antydet ved den amerikanske lanseringen, så vil den europeiske utgaven også få et dieselalternativ i tillegg til to bensinmotorer. Det er ikke unaturlig siden det er Kias designkontor i Frankfurt som har hatt ansvar for utviklingen av Stinger.
Faktisk regner Kia med at dieselmotoren vil stå for brorparten av salget i Europa. Den er en nyutviklet 2,2-liter med 200 hk og et dreiemoment på 440 Nm i området 1750-2750 omdreininger. Vi loves 0-100 på 8,5 og toppfart på 225.
De som vil fyre med bensin gis to alternativer – begge med turbo. 2,0-literen yter 255 hester og har et dreiemoment på 353 Newtonmeter i hele området mellom 1400 og 4000 omdreininger. Det er nok denne, sammen med dieselmotoren, som er mest aktuelle for Norge.
Det tredje og kraftigste alternativet 3,3-liters twin-turbo V6. Her får du 370 hester mens maks dreiemoment på 510 Nm er på plass mellom 1300 og 4500 omdreininger. Du skal kunne sprinte til 100 km/t i løpet av 5,1 sekunder og nå en toppfart på 270 km/t.
Uansett motor får du Kias nye 8-trinns automatgirkasse som standard og eneste alternativ. Sjåføren kan velge mellom fem forskjellige girskift- og gassrespons-programmer, som også påvirker den elektriske servostyringen.
Stinger er på plass i Europa i årets siste kvartal, og det blir interessant å se om den norske importøren tar den hjem hit eller om de lar den passere i stillhet.