Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6

Fremtidsrettet elbil fra Hyundai

Ioni6 er Hyundais nye tilbud til dem som ønsker en praktisk sedan med lang rekkevidde og lynlading.

Publisert Sist oppdatert

Takket være den aerodynamiske utformingen og en batteripakke på 77,4 kWt, oppgir Hyundai en rekkevidde på hele 610 kilometer basert på WLTP-syklusen. Da er vi på nivå med toppmodellene fra for eksempel BMW, Mercedes og Tesla.

Og ikke nok med det – Hyundais avanserte E-GMP plattform som vi første gang møtte i Ioniq 5 gjør at batteriene kan lynlades fra 10 til 80 prosent på 18 minutter under ideelle forhold. Da nærmer vi oss tiden for et vanlig «depotstopp» med en bensin- eller dieselbil.

Hyundai skryter videre av spennende funksjoner som stemningsbelysning i to toner, Speed Sync Lighting, EV Performance Tune-up og Electric Active Sound Design (e-ASD).

Ioniq 6 skal tilbys med et utvalg av drivlinjer og batteripakker (avhengig av marked). I Long Range-utgaven har bilen en batteripakke på 77,4 kWt som kan kombineres med enten bak- eller firehjulsdrift.

Topputgaven har et en motor på hver aksel og firehjulsdrift. Pakken yter 325 hestekrefter og maks dreiemoment er 605 Nm og tar deg til hundre på 5,1 sekunder.

Versjonen med 53 kWt-batteripakke, bakhjulsdrift og 18-tommers felger har et estimert forbruk på under 14 kWt/100 km etter WLTP. Dette gjør Ioniq 6 til en av markedets mest effektive biler.

Takket være E-GMP støtter ioniq 6 lading på både 400V og 800V-infrastruktur. Det trengs ingen ekstra komponenter eller adaptere, og bilen bytter sømløst mellom systemene.

Som Ioniq 5 byr også sekseren på V2L-teknologi (Vehicle-to-Load) som innebærer at den kan levere strøm for å drive et elektrisk apparat fra en helt vanlig stikkontakt under baksetet. Kjekt når du trenger strøm steder uten tilgang eller må nødlade naboens elbil.

Ioniq 6 drar nytte av den ekstremt lange akselavstanden på 295 cm som er mulig med E-GMP. Bilen har en totallengde på 4855 mm, en bredde på 1880 mm og en høyde på 1495 mm som gir et rommelig interiør.

– Det innovative interiøret er planlagt til minste detalj som et kokongliknende personlig rom, fullpakket med avansert teknologi som gir en trygg og stressfri kjøreopplevelse. Interiøret representer et nytt steg fremover for elektriske biler, helt i tråd med hva våre kunder ønsker, sier toppsjef og leder av Hyundais CX og Marketing-avdelinger, Thomas Schemera.

Interiøret er ifølge Schemera utviklet for å gi et behagelig og personlig oppholdsrom. Med stemningsbelysning i to toner kan man skape sitt helt egne uttrykk om bord gjennom å velge fritt i et spekter av hele 64 farger. I tillegg finnes det seks forhånddefinerte temaer å velge i.

Med Speed Sync Lighting endres lysstyrken etter hastigheten.

Ioniq 6 tilbys også med Relaxation Comfort-seter som gjør at man kan legge forsetene ned til en behagelig hvileposisjon. Alle bilens seter er utviklet spesielt for elbiler, og er 30 prosent tynnere enn tradisjonelle bilseter for å gi enda bedre plass om bord. Fire USB-C og en USB-A er standard.

Med EV Performance Tune-up kan man enkelt endre styring, motorstyrkemodus, akselerasjonssensitivitet og kjøremodus individuelt. Bilen har også e-ASD med et lyddesign som endrer volum etter kjørestatus.

Ioniq 6 har et smart berøringsskjerm-dashbord som integrerer en 12-tommers full-touch infotainment-skjerm og et 12-tommers digitalt instrumentpanel som byr på avanserte teknologier og en digital brukeropplevelse som kan tilpasses etter eget ønske.

Infotainment-systemet gir rekkeviddeinformasjon i sanntid basert på gjeldende batteristatus, og systemets tilkoblede tjenester kan også hjelpe til med å søke opp og planlegge den beste ruten inkludert ladestopp underveis.

Apple CarPlay og Android Auto fungerer sømløst på den store skjermen, og det er også støtte for flere samtidige Bluetooth-tilkoblinger, slik at to enheter kan pares samtidig – én for telefonsamtaler og én for musikkstreaming.

Bose-lydsystemets åtte høyttalere, inkludert en subwoofer, er strategisk plassert i hele kjøretøyet for å gi en lytteopplevelse av høy kvalitet. Navigasjonssystemet har Bluelink® Infotainment og kartoppdateringer som standard.

Ioniq 6 er utstyrt med neste nivå av Hyundai SmartSense, Advanced Driver Assistance Systems, som gir høy sikkerhet og bekvemmelighet på veien.

Highway Driving Assist 2 (HDA 2) hjelper til med å opprettholde en innstilt hastighet og avstand til bilen foran når du kjører på motorvei. Systemet hjelper dessuten til med å sentrere bilen i kjørefeltet, også gjennom svinger.

I tilfelle bilen ved siden av kjører veldig nærme hjelper HDA 2 til med å justere bilens bane, for å unngå farlige situasjoner. Under gitte forhold vil ioniq 6 også kunne skifte kjørefelt automatisk.

Smart Cruise Control (SCC) hjelper til med å holde avstanden til bilen foran og kan også tilpasse seg førerens kjørestil. Når SCC er inaktiv, lærer funksjonen førerens kjørestil. Når SCC er aktivert, stopper funksjonen innlæringen og kjører automatisk ved å etterligne den innlærte kjørestilen.

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) hjelper til med å unngå kollisjoner med gjenstander foran bilen. Hvis et forangående kjøretøy plutselig bremser, eller hvis det oppdages en kollisjonsrisiko forover, for eksempel et stoppet kjøretøy eller en fotgjenger, gir systemet en advarsel.

Etter advarselen, og hvis faren for kollisjon vedvarer, kan systemet hjelpe til med nødbremsing. Systemet vil også kunne gripe inn hvis det er fare for kollisjon med en syklist foran, eller med et møtende kjøretøy mens du svinger i et kryss.

For å gjøre det tryggere for baksetepassasjerer å gå ut av bilen er den utstyrt med Safe Exit Warning (SEW) som gir en advarsel når et kjøretøy nærmer seg fra baksiden mens man er på vei ut av bilen.

En rekke parkeringskomfortfunksjoner gjør det svært enkelt å parkere bilen. Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) gjør at man kan fjernstyre parkeringen med bilens nøkkel, og gjør også at man kan hente frem bilen fra en parkeringsplass uten å sette seg inn. Denne funksjonen fungerer både i luker og på parkeringsplasser.

Surround View Monitor (SVM) viser 360-graders video av hva som skjer rundt bilen, mens Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) hjelper til med å unngå kollisjoner med fotgjengere og gjenstander rundt bilen mens du parkerer eller går ut.

Hvis det er fare for kollisjon med fotgjengere eller gjenstander ved parkering og utkjøring, gir systemet et varsel. I tillegg kan det nødbremse bilen.

På samme måte hjelper Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) med å unngå kollisjoner med innkommende kjøretøy på venstre eller høyre side av bilen mens du rygger. Systemet gir både advarsel og mulighet for nødbremsing.

Ioniq 6 er den første bilen fra Hyundai som byr på OTA-oppdateringer (over-the-air) for en rekke av bilens kontrollenheter.

Det betyr at bilen ikke bare kan få trådløse oppdateringer av navigasjon- og infotainment-systemet, men at den også støtter oppdateringer av styringsenheter for blant annet elektriske komponenter, autonom kjøring, batteripakken og mer.

Ioniq 6 har produksjonsstart i løpet av høsten 2022, og tidspunktet for markedslansering kommer på et senere tidspunkt. Regn med ventelister langt inn i 2023.

Powered by Labrador CMS