Saab BioPower Hybrid
Saab BioPower Hybrid
Saab BioPower Hybrid
Saab BioPower Hybrid
Saab BioPower Hybrid
Saab BioPower Hybrid
Saab BioPower Hybrid
Saab BioPower Hybrid
Saab BioPower Hybrid
Saab BioPower Hybrid

Saabs hybride miljøbil

Hos Saab står miljøet i fokus. Nå lanserer de en cabriolet som kan kjøres på miljøvennlig sprit eller egenprodusert elektrisitet.

Publisert Sist oppdatert

I byen er bilen en elbil. Men også på lengre turer er den miljøvennlig. Glem alt som heter bensin eller diesel – tanken fylles med ren bioetanol fremstilt av fornybare råvarer i en CO2-nøytral prosess. Nå nærmer det seg også et prøveprosjekt for biler med etanol i Norge.

Utviklingen av miljøbiler har tatt et skritt nærmere målet om ren eksos når Saab nå presenterer sin 9-3 Cabriolet BioPower Hybrid. Her finner vi kombinasjonen elmotor og etanoldrevet forbrenningsmotor. Dette er verdens første fossilfrie hybridbil. Og ikke nok med det. Den bilen som vises på bilutstillingen i Stockholm er den første Saab med firehjulstrekk og elektrisk motor

Banebrytende
Det handler om en konseptbil, og ingen kan i dag kjøpe Saabs første hybridbil. Teknikken ligger i at man for første gang kombinerer bruken av ren etanol og elektrisk motor.

Saab er ikke først med hybrid. Men de er først med hybrid i en kabriolet. Hybrid vil si at bilene har to motorer – i dette tilfellet en el-motor og en vanlig forbrenningsmotor som har to funksjoner. Den lader bilens batterier (som gir elmotoren energi) og den gir bilen energi når hastigheten gjør at elmotoren ikke gir bilen nok effekt.

Honda og Toyota har løst dette med å kombinere bensinmotor og elmotor i sine hybridbiler. GM, VW, BMW og Mercedes ser på kombinasjonen av dieselmotor + elmotor.

Saabs løsning er å bruke en 260-hesters toliters bensinmotor, men den er bygget slik at den kan drives på ren bioetanol. Den kan også gå på bensin om etanol ikke kan skaffes. I tillegg har bilen en elektrisk motor på 53 kW (tilsvarende 72 hk).

Ikke produksjon
Saab har i dag ingen planer om å sette den nye hybridbilen i serieproduksjon. Markedet for biler for etanol er fortsatt meget begrenset. Drivstoffet selges i første rekke bare i Sverige der mer enn 20.000 biler for blanding etanol/bensin (E85) er solgt. Nå settes det i gang prøveprosjekter med E85 i en rekke land i Europa.

Norge for tur
Regjeringen ønsker å starte et prosjekt i Norge med E85 drivstoff så raskt som mulig. Det er alt vedtatt regler for distribusjon av drivstoffet og Regjeringen venter bare på den siste rapporten fra Statens Forurensningstilsyn (SFT) før de vil sette i gang et prøveprosjekt med E85.

I følge SFT vil rapporten om bioenergi foreligge i løpet av få dager. Alt taler da for at saken vil få ekspressfart gjennom flere departementer slik at man kan starte et prøveprosjekt i Oslo.

Beredt
Adm. direktør Jens Petter Selmer eier ved siden av flere Ford-forretninger Statoils bensinstasjon på Skøyen. Der er alt gjort klart for E85.

- Vi har ledig tank og kan starte med E85 på tre timers varsel, sier han.

Saab har fått den første E85 bilen til Norge og i neste uke kommer de to første fra Volvo. Ford har også bestilt biler for E85. Foreløpig er det bare Ford, Saab og Volvo som leverer biler for E85.

Toyota hadde planer om å bygge biler for E85, men nå er planene skrinlagt. Toyota satser heller på ”vanlige hybridbiler for bensin / eldrift.

Powered by Labrador CMS