-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Scoop: Opp av asken?
Før MG-Rover måtte stenge dørene, var designere og ingeniører kommet langt med planene om erstatninger for Rover 75 og 45. Med nye eiere på plass i Kina kan planene være en realitet i løpet av 2-3 år. Muligens også med fortsatt produksjon i England.
Takket være informasjon fra kilder i MG-Rover kan vi her avsløre databilder av modellene som er planlagt å erstatte de to toppmodellene. Mens forgjengerne var typiske briter, kan etterkommerne – hvis de realiseres – få langt bredere appell. I følge planene skal begge modellene produseres i England i samarbeid med de kinesiske rettighetshaverne til Rover 25, 75 og TF og til K-serie motorene.
Utviklingen av modellene er langt fremskredet i samarbeid mellom eks-MG-Rover ingeniører ansatt i UK-baserte Ricardo og kineserne. Våre kilder hevder at 45 og 75 er planlagt lansert i henholdsvis 2007 og 2008 i Storbritannia.
Rover 75
Nye Rover 75 får et helt nytt utseende og blir langt tøffere og mer sportslig enn dagens modell. Den får progressive former med høye skuldre samt en høy bakstuss. En prototype av modellen skal allerede befinne seg i MG-Rovers Longbridge-anlegg.
Bilen er kortere enn dagens modell, men 50mm høyere og 100mm lenger enn BMW 3-serie som er utsett som konkurrent. Det gir gode muligheter for et rommeligere interiør. Det vil også bli lagt vekt på kvalitet i materialvalget og listen over tilleggsutstyr skal bli rikholdig.
Plattformen vil sannsynligvis være en videreutvikling av dagens. Den vil ha forhjulsdrift og få hvassere kjøreegenskaper og styring enn dagens 75 samtidig som komfort-nivået opprettholdes.
Motorene vil være de samme, 1,8-litere med og uten turbo samt en 2,5-liters V6. Om diesel skal på programmet – noe som nok er nødvendig for å lykkes i dagens Europa - vil det trolig være basert på et samarbeid med GM eller VW som eierne samarbeider med på hjemmemarkedet. Trolig vil en MG- versjon lanseres parallelt med den nye Roveren.
Rover 45
Rover 45 har hatt et svært begrenset salg utenfor England. Men om denne modellen, med kodenavn RD60 realiseres, vil den nok appellere til en vesentlig bredere målgruppe. Modellen skal inn i Golf-klassen, hvor konkurransen er steintøff. Modellen, en hatchback med MPV-trekk, har likhetstrekk med nye Honda Civic.
Bilen får en aggressiv front med sentralt plassert Rover-logo og brede frontlykter. Som på 75 får den en progressiv sidelinje med små vindusflater som ender opp i en stor bakluke med dominerende lykter.
Under panseret vil vi finne de eksisterende 1,4, 1,6 og 1,8-liters K-serie-motorene. Modellen vil dele plattform med sin storebror, en nødvendighet for å oppnå effektiv produksjon.
I tillegg til erstatninger for 75 og 45 planlegges det også en ny kompakt-modell som vil erstatte CityRover og 25. Det skal bli interessant å se om noen våger på å satse på ny import av MG-Rover til Norge, mye vil nok avhenge av hvordan de nye eierne håndterer garantisaker og ettermarked for modellene som i dag ruller på norske veier.
Vi kan også gjengi skisser som er utarbeidet av Arup for en av de potensielle kjøperne til MG-Rover. Les mer i saken: Rover-pokeren: Hvem får egentlig potten?