-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Skjult E85-rabatt
Regjeringen gir 10.000 kroner i E85-rabatt, men hos Saab får du enda mer.

SJEKK MILJØSTATUS PÅ ALLE NYE BILER HER!
Saab klarer nemlig å hente ekstra effekt ut av sine turbobiler når de brenner bio-etanol. En bil som på bensin yter 150 hk, gir 175 hk når tanken er fylt med E85 som har høyere oktan enn bensin. Men avgiften er basert på bensin-hestene.
Å øke effekten på en vanlig bensinbil med 25 hk, ville ha utløst 21.707 kroner i høyere engangsavgift. Dette slipper Saabs BioPower-modeller siden det er den oppgitte effekten i bilens typegodkjenning som legges til grunn for beregning av engangsavgift.
I typegodkjenningene av Saabs modeller 9-3 og 9-5 skilles det ikke på bensin- og E85 (BioPower) varianten av modellene. Med 1,8 liters turbomotor er effekten oppgitt til 150 hk.
- Vi forholder oss til typegodkjenningene og hva som der er oppgitt, som grunnlag for beregning av engangsavgiften, også på E85-bilene sier seniorrådgiver Rune Nygaard i Finansdepartementet.
- Det følger av det eksisterende regelverket. Vi lener oss på vegmyndighetene og har ikke sett noen grunn til å lage noen særregler i forbindelse med E85-bilene. Men bilavgiftene er under løpende vurdering. Blir det et betydelig volum på biler for E85, må vi nok se nærmere på problemstillingen, sier Nygaard.
Gavepakke?
Den norske GM-sjefen, Petter Smebye synes ikke han her får servert en gavepakke.
- Hvis man isolerer dette, er det klart en fordel, sier Smebye. - Overfor kundene ønsker vi å fokusere på at man ikke må velge mellom gode miljøegenskaper og kjøreglede. Vi sier at vi kan tilby "markedets heftigste miljøbil".
- Vi kan være villig til å betale for den økte effekten, men da må det også tas hensyn til at bilene gir 80 prosent reduksjon i CO2-utslipp fra fossilt drivstoff. I dag betaler vi like mye for dette CO2-utslippet som en bensinbil gjør.
- Med den logikken burde ikke en 9-3 Stv 1,8 BioPower avgiftsberegnes etter et CO2-utslipp på 214 gr/km, men etter 54 gr/km. I så fall ville avgiften på CO2-utslippet blitt redusert fra 76.576 kroner til 2.171 kroner.
- Så totalt sett synes jeg likevel ikke dette er noen gavepakke fra myndighetene, konkluderer Smebye.