-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Store PSA-kutt
Dårlig start på Paris-utstillingen for Peugeot-Citroën. 10.000 arbeidsplasser forsvinner. Stor fabrikk blir ikke bygd. Kutter investeringer for 500 milliarder euro pr år.
Frem til nå har PSA-gruppen hatt hedersplassen blant de europeiske bilprodusentene sammen med BMW og Porsche. Ingen av disse tre har sett det som nødvendig å komme med drastiske restruktureringsplaner.
Men så raknet det for PSA. To profit-varsler har man måttet sende til børsen, og nå forteller avgående toppsjef Jean-Martin Folz om dramatiske kutt-planer.
10.000 arbeidsplasser skal skjæres vekk – dette inkluderer de 2.000 man allerede har varslet i forbindelse med lukkingen av fabrikken i England.
Man skal kutte investeringene fra 3 til 2,5 milliarder euro pr år, dessuten kutter man bonusene for lederne og den produksjonsbetingete bonusen for arbeiderne i år, og skal faktisk spare inn 125 millioner euro for resten av dette året.
Folz lovet å sette større fart på utviklingen av nye modeller, men sa samtidig at hver nye modell skulle koste 15 prosent mindre i utviklingskostnader.
Utvalget av modeller skal bli ferskere, dagens modeller har en snittalder på 4,5 år – den skal ned på 3,3 år i 2008. Han sa også at vi snart skal se modeller i segmenter PSA ikke finnes i nå, SUVer, kompakte 7-setere og kompakte MPVer.
I fjor åpnet Folz en flunkende ny fabrikk i Trnava, Slovakia. Den gikk så bra at det ble ganske kjapt lagt frem planer om å bygge en ny ved siden av den.
Akkurat den planen er nå lagt på is. Til gjengjeld skal kapasiteten på de eksisterende fabrikkene økes til rundt 110 prosent i løpet av et par år – ved hjelp av natt- og week-end-skift.
PSA var børs-yndling for så kort tid som bare ett år siden. I september 2005 var kursen over 57 euro. Siden har det dalt skikkelig, til under 40, men har tatt seg opp de siste månedene.
Dagens nye planer reagerer imidlertid ikke finansmarkedet spesielt begeistret på (planene kommer kanskje for sent?). En bitte liten økning, og kursen ligger nå et stykke under 44 euro.
Kanskje vil morgendagens utstillingsåpning, med nye modeller og begeistret presse, hjelpe kursene oppover.