-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Toyodas våte drøm
Det var en stolt Toyota-sjef som denne uken dro teppet av Lexus nye superbil LFA. Få kjenner den mer inngående enn ham.
Du har sett den på spionbilder flere ganger, og den har gjennomført to knallharde 24-timersløp på den krevende Nordsløyfa ved Nürburgring - sist med selveste sjefen, Mr. Toyoda, bak rattet.
LES: Toyota-sjefen tar styringa
Denne uken ble bilen endelig offisielt presentert. Fortsatt heter den konsept, men regn med at det meste av det du ser her, blir å finne på de 500 eksklusive eksemplarene som skal produseres.
LES OGSÅ: Lexus klargjør superbil
Håndarbeid
Og apropos produksjon – den starter høsten 2010 og vil pågå i ca to år, så her snakker vi mer håndarbeid enn serieproduksjon. Og det gjenspeiles selvsagt i prislappen – det antydes innpå 2,5 millioner kroner – men det er før lokale myndigheter har fått sitt i form av avgifter.
Og med en slik prislapp er det selvsagt viktig for Lexus å levere det aller ypperste til sine kunder.
LES: Flere Lexus-nyheter
Plast
Karosseriet er utformet i karbonfiber-forsterket plast (CFRP) – et materiale som gjør bilen 100 kg lettere enn om den var bygget i aluminium. En egenvekt på 1480 kg er ikke å forakte for en toseter i superbilklassen.
Ytelsene er det lite å utsette på – fra en 4,8-liters V10 hentes det ut 560 hk og et dreiemoment på 480 Newtonmeter. Av dette er nitti prosent til stede i området mellom 3.700 og 9.000 omdreininger slik at du skal slippe å være på konstant jakt etter høye turtall.
Vektfordelingen oppgis til 48:52 foran:bak mens fører og passasjer sitter svært nær bilens tyngdepunkt.
Nedenfor finner du de viktigste data for Lexus LFA, men er du blant dem som vil vite alt, kan du besøke spesialsiden: http://www.Lexus-LFA.com
SE VIDEO UNDER TEKNISKE DATA
*I følge Lexus’ målinger og - målsettinger
SE LFA PÅ VIDEO: