Audis VdT-klokker - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Audis VdT-klokker
Før eller siden setter det topptunge styret for en bilfabrikk seg ned og sier ”Vi trenger noen accessoirer.”
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Når de sier slikt hos Audi, blir det ekstra tungt. Dels må da accessoirene speile Vorsprung durch Technik, og dels må de fortelle at dette er nok et resultat av en bedrift som er særdeles designstyrt.

Da kjøper man ikke en container Taiwan-klokker og stempler Audi og fire ringer et sted på urskiven.

Man starter hos sitt eget Concept Studio, noen mil sønnafor fabrikken, i München. Der lar man designkoordinator Artemis Karoussos tenke litt på oppdraget, før han henter inn Pia von Braun. 

Spesielt er historien om merkets Square Chronograph imponerende, den har en utviklingshistorie som en bil, og akkurat som hos en bil spiller underleverandørene store roller.

Urverket kommer fra sveitsiske ETA, men det går gjennom solide modifikasjoner før det monteres. For eksempel er det utviklet et spesielt fett som demper bevegelsene på rotoren for å sikre en enda jevnere gange.

Man finner også patenter utviklet spesielt for dette produktet. For eksempel en mekanisme som gjør det meget enkelt å endre lengden på remmen med så lite som 0,8 mm på hver side, dersom man skulle ønske det.

Og det hele produseres utenfor huset, slik som skjer med korte serier spesialbiler også. Denne gangen finner vi fabrikken i Frankfurt am Main, den heter Sinn, og er kjent for spesial-ur.

Det er ingen grunn til å komme inn på de spesiell design- og konstruksjonsgrepene her (sannheten er at jeg er ikke helt hjemme i tysk urmakerspråk, for å si det sånn).

Men det er litt imponerende at i tillegg til å bli solgt gjennom Audis egen organisasjon og på internett, har Sinn klart å plassere klokken ut i spesialbutikker, der den åpenbart selger svært bra, og det ved siden av klokkemerker som er bedre kjent, og sikkert har en helt annen klang, enn Audi-klokker.

”Litt av en attest” sier Ulrike Dust som er ansvarlig for life style artikler hos Quattro GmbH. ”På denne måten kan vi få solgt design-budskapet vårt inn i andre miljøer enn det bilorienterte, og til og med få betalt for det”.

Hun har fått blod på tann, om ikke lenge vil du finne de mest uventede Audi-produktene på steder du overhodet heller ikke hadde ventet det.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: