-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Wankel-klokke
En av våre mange oppmerksomme brukere skrev inn og etterlyste stoff om MX5-klokker. Underlige folk disse 2-seters Mazda-entusiastene, de tenker ikke på stort annet.
Vår venn hadde mistet sin klokke og håper derfor at denne spalten kunne hjelpe ham å spore opp en ny. Så kom vi selvfølgelig i stedet over et par Mazda-klokker inspirert av den rotasjonsmotoren som opprinnelig kom fra NSU og som fremdeles benyttes i RX8.
Hva ville du valgt, et rundt plastur med en MX5-logo – eller hvordan det nå var at den savnede så ut, eller en klokke formet som den trekantede rotoren, eller en klokke som var formet som innsiden av ”sylinderen” der tiden vises på selve rotoren?
Den første klokken, den trekantede, aner jeg ikke noe om. Men det ser ut som den er et spesialprodusert accessoire fra Apex Auto Parts, et Oklahoma City selskap som spesialiserer seg på deler til RX7.
For alt jeg vet, er dette en billig plastsak som du ikke kan bytte batteri på og som står mer enn den går – men hva gjør vel det når du kan rusle rundt med en såpass spesiell klokke på armen?
Men den andre vet vi mer om. For den kommer fra Seiko, og Seiko er Japans eldste urprodusent med erfaring samlet opp siden1892. De første årene het forresten produktet Seikosha.
I 1924 solgte man den første som det sto Seiko på, og i 1969 kom gjennombruddet. De hadde verdens første quartz-ur. Det kostet like meget som en mellomklassebil.
Akkurat som Swatch kan Seiko drive samlere til fortvilelse, fordi de lager så mange forskjellige serier med forskjellig design og ofte er en slik spesialitet begrenset til bare en liten del av verden.
Men i motsetning til Swatch har de også klokker i de alle øverste pris-segmentene, men merket er vel best kjent for å ha klokker som ligger i front, rent teknisk, men som slett ikke er for dyre.
Denne Wankelmotorklokken tilhører sikker en spesialordre, kanskje fra Mazda selv? Og det er nok ikke denne Seiko vil bli husket for i bilsammenheng. Først og fremst er de nemlig offisiell tidtager i Gran Turismo-serien. Konsollspillet som ble utviklet av Sony.
For det andre var de i mange år sponsor for Hondas Formel 1 lag, men i dag er det ikke særlig spor av biler blant selskapets engasjementer. Det er mest seiling og friidrett det går i nå.
PS!
Vår urverk-kyndige (dere kommer til å møte ham nærmere jul) forteller forresten at MX5-uret, som var starten på dette avsnittet, er et høykvalitets mekanisk ur produsert av Sinn i Frankfurt. En urprodusent du faktisk allerede har møtt i forbindelse med Audi, under luken for den 4. desember.