-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Setter inn støtet mot Europa
Leaf er første bekreftelse på at Nissan mener alvor med sin elbilsamling – nå kan de første landene i Europa bestille.
På den siste arbeidsdagen i juli åpnet Nissan for de første bestillingene av sin elbil, Leaf i Europa. I første omgang er det kunder i Portugal og Irland som får sjansen, mens Storbritannia er de neste på listen.
I løpet av høsten kan resten av Europa også sette seg på listen.
Ingen leveranser før neste år
Ordreprosessen er første steg i prosessen for kundene til å sikre seg en plass på listen over de som får lov å kjøpe en Leaf.
Selve leveransene starter ikke før neste år, først ut er Portugal i januar, Irland i februar.
- Dette betyr at vi tar et steg nærmere utslippsfri biltrafikk i Europa, sier Simon Thomas, som er visemarkedssjef hos Nissan International SA.
Ifølge Nissan er Leaf en bil som tiltaler kunder på forskjellige måter.
- Den er helt utslippsfri med alle de økonomiske og miljømessige fordeler som dette har, samtidig er det en svært praktisk familiebil. Det er en unik kombinasjon som har gjort at mange er interessert, sier Thomas.
12000 på liste
Siden mars har 12.000 potensielle kunder registrert seg for å bli oppdatert om lanseringen av Leaf. I USA og Japan er 23.000 biler bestilt siden april.
Leaf kommer i de fleste markeder og prisen ligger på rundt 30.000 euro, eller i underkant av 240.000 kroner.
Det betyr at Leaf kommer til å koste det samme som mange av bilene som den faktisk skal konkurrere med.
Prisen per kilometer blir selvsagt avhengig av strømprisene, men utregninger fra Nissan viser at driftsutgiftene vil ligge på rundt en krone per mil.
Mye utstyr
I motsetning til det mange forbinder med enkelt utstyrte elbiler, kommer Leaf med klimaanlegg, navigasjon og parkeringskamera. I tillegg har man laget systemer som gjør at man kan styre enkelte ting fra sin mobiltelefon.
Drivkilden er en elektromotor på 80 kilowatt som gir 280 Nm og en topphastighet på 140 kilometer i timen.
Mest interessant, som alltid med elbiler, er kjørelengde. Denne oppgis til 160 kilometer, noe som Nissan sier skal være tilstrekkelig for 80 prosent av verdens befolkning.
Mer om Leaf kan du lese her
Flere produksjonssteder for Leaf