Audi Q1
Datamanipulasjon: Carparazzi©
Audi Q1
Datamanipulasjon: Carparazzi©
Audi A1 SportBack
Datamanipulasjon: Carparazzi©
Audi A1 Speedster
Datamanipulasjon: Carparazzi©
Audi A1 Allroad
Datamanipulasjon: Carparazzi©
Audi A1 Speedster
Datamanipulasjon: Carparazzi©

A1 i Minis fotspor

Slik Mini gjør hos BMW, skal A1 danne grunnlaget for en ny familie med småbiler hos Audi. Vi tar en titt i krystallkula.

Publisert Sist oppdatert

Først kom den ordinære Mini med tre dører. Deretter fulgte Cabriolet og Clubman, før Crossman med off-road look skal debutere på høstens Paris-utstilling.

LES MER OM: Den store Mini

Selv om Audi har valgt å gi sin småbil det vanlige familienavnet, er planene at også A1-plattformen skal gi opphav til flere forskjellige modellvarianter.

LES: Våre førsteinntrykk av Audi A1

Den første som dukker opp blir en SportBack, litt lenger enn den ordinære A1 og med fem dører i stedet for tre. Kall det gjerne en kompakt stasjonsvogn – i alle fall om det er betegnelsen du bruker på Mini Clubman. Den kommer på markedet i 2012.

TEST: Lekestuer på hjul

Siden bygges en cabriolet (eller speedster) og en sprek S1. Sannsynligvis kommer sistnevnte kun i 3-dørsutgave med en motor som yter 180 - 200 hester.

Det er ikke usannsynlig at man går for samme løsning som i Polo GTI og Fabia RS – en 1,4-liters TFSI med 180 hk i kombinasjon med DSG girkasse.

LES: Vår prøvekjøring av Polo GTI

LES OGSÅ: Prøvekjøring av Skoda Fabia RS

En barskere Allroad-utgave som gir inntrykk av å være klar for terrengkjøring står også på agendaen. Noen ekte off-roader blir den imidlertid ikke – mer som Cross-modellene er for Volkswagen – det vil si litt ekstra bakkeklaring og detaljer i plast.

Det samme gjelder en eventuell Q1 med SUV-look, her er det også snakk om en ”wannabe”-SUV.

Du kan med andre ord glemme quattro i A1-sammenheng - samtlige varianter vil kun tilbys med forhjulsdrift.

Powered by Labrador CMS