-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norskbygget bil
Fremdeles et eventyr, eller virkelighet?
Vi hørte om den i 2019. Så dukket den forsiktig opp året etter – da hadde 2000 personer satt seg på ventelisten. Så dukket den forsiktig opp igjen for to år siden, for igjen å forsvinne under radaren. Nå lover de oss stor premiere den 1. mai. Møt den norske superbilen Fresco.
Dette er hva vi kan lese ut av Brønnøysund:
Fresco Motors stiftet 20. august 2019, formål: Produksjon av Motorvogner. Daglig leder Espen Kvalvik.
De er bokført med driftsresultat: Regnskap 2020: -46.000, 2021: -119.000, 2022: -113.000. 2023-regnskapet foreligger foreløpig ikke.
Proff bedømmer Lønnsomheten som ikke tilfredsstillende, men Soliditeten som Meget God.
Det er vel i grunnen det vi vet.
Bortsett fra at selskapet har vist en slags aktivitet de siste månedene.
Verdens nordligste
I mars kom en melding om selskapets fremtidige energi-positive campus. Omtrent samtidig kom det en melding, med rendering, som gikk på at de ville presentere den oppgraderte Fresco XL den 1. april (kanskje ikke den smarteste datoen?) kl. 12.00.
Den første april lå det en ny melding der. I den grad du kan kalle «ca. 1000 km rekkevidde per lading» for en konkret informasjon, inneholdt ikke meldingen mer enn en konkret informasjon.
Den 5. april skulle de presentere sin første mikro-fabrikk den 9. april – det fulgte med et tegning av anlegget. Og ganske riktig, den 9. april fikk vi et nytt computer-generert bilde av anlegget og nok en gang med en eneste konkret informasjon: Dette vil bli verdens nordligste bilfabrikk.
Progresjon
Den 13. og 17. april dreide meldingene seg om en elproduserende tilhenger med solcellepaneler før vi kom til denne uken der vi loves at de vil: «unveil the all-electric Fresco Reverie on https://youtu.be/q0cYfEb9vFs on the first of May at 12:00 p.m. CEST (Central European Summer Time).
Jeg vil så gjerne tro at det er sant selv om historien så langt ikke har virket umiddelbart tillitsvekkende.
På den annen side vil jeg påstå at en bil som hadde liknet på renderingene så langt, ville kunnet plassere seg i midten av disse dagers Beijing-utstilling og fått god mottakelse i sammenlikning med Li Mega eller Zeekr Mix eller de andre moderne kinesiske MPV-ene.
Daglig leder og styreformann, Espen Kvalvik, blir nevnt som designer også.
En ting er i hvert fall sikkert. Jeg skal følge presentasjonen den 1. med stor interesse og forsøke å parkere den skeptiske delen av meg en stund.