-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Amerikansk undersøkelse:
Selvkjøring til strykkarakter
IIHS er forskingsarmen til amerikanske forsikringsselskaper. Nå har de sjekket ut 14 førerassistentsystemer. En ble kalt akseptabel, to var marginale, resten fikk karakteren «Poor».
Nå skal Tesla igjen for retten og få prøvet sin Autopilot med såkalt Full Selvkjøring teknologi.
I USA sjekker føderale myndigheter 1000 ulykker der Autopilot var i virksomhet. Elon Musk sier at systemet gjør bilen 10 ganger sikrere enn en amerikansk gjennomsnittsbil og fem ganger sikrere enn en Tesla uten systemet i virksomhet.
I rettssaker er Teslas påstand ofte at ulykkene kommer av at føreren ikke fulgte systemets oppfordring om å vise nødvendig oppmerksomhet.
Mens rettssaker forberedes, har Insurance Institute for Highway Safety kommet med en rapport der de har vurdert 14 slike systemer.
Kjært barn har mange navn
De heter alt mulig, Advanced Drive, Driving Assistance Pro, Active Distance Assist Distronic with Active Steering Assist og så Nissan da som har Pro Pilot Assist 2.0 der Volvo nøyere seg med Pilot Assist.
– Noen sjåfører syns kanskje at litt automatisering gjør lange turer mer behagelige, sier David Harkey – han er president for IIHS.
– Men det er få eksempler som tyder på at de blir sikrere, føyer han til.
Til Reuters presiserte han at de har sett på forsikringskrav både der bilene hadde slike systemer og der de ikke hadde det.
– Vi kan ikke konkludere med at det vær færre krav fra biler med avanserte førerstøtte systemer, sa han.
Lettlurte systemer
Nå er det viktig å vite at IIHS testen egentlig ikke ser på systemenes aktive anti-ulykkes egenskaper. I stedet legger den vekt på hvor enkelt det er for føreren å lure systemet til å tro at bilisten er på alerten og klar til å trå til hvis det skjer noe. I hvilken grad systemet er i stand til å få sjåføren interessert i å bidra når noe er i ferd med å skje, står også i sentrum for IIHS-testene.
Det var først og fremst alarm- og oppmerksomhets-funksjonen hos Lexus sin Teammate med Advanced Drive som gjorde at den ble den eneste som ble godkjent med en Acceptable, i testen.
Systemet er foreløpig bare installert på et lite antall LS hybrider som ble levert ut i USA i fjor.
På en GMS Sierra var det et system som het Super Cruise, og på en Ariya fant de Nissans ProPILOT Assist with Navi-link.
De to ble sendt hjem med «Marginal» i karakterboken.
Ellers endte alle – BMW X1, to Mustang Mach-E systemer og to Genesis G90 anlegg, en Lexus til, en Mercedes C-Klasse, en Ariya, to Tesla Model 3 og en Volvo S90 – med karakteren Poor.
Og på vei til skammekroken fikk Tesla en ny etter seg, hilsen Cosumer Report, der de sa at den ferskeste oppdateringen, der misbruk skulle hindres, var utilstrekkelig og at myndighetene bør kreve en repetisjon av oppdateringen.