-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mini fra Holland
Den 18. november er fødselsdagen til Mini-skaper Alec Issigonis. Den feires med en helt ny modell.
Vi kommer sikkert til å komme tilbake til den nye Mini-familien i nærmeste fremtid. Men før vi slipper løs alle dataene på den nye F56 (som er kodenavnet) og de nye motorene (blant annet en 134-hesters tresylindret 1,5-liter), skal vi fortelle litt om Holland.
Fordi den nye modellen også skal bygges der, denne gangen ved den gamle NedCar-fabrikken i Born (Born in Born kommer garantert til å bli et tittel-linje eller tre i nær fremtid) der Volvos minste og Mitsubishis Carisma i sin tid trillet av samlebåndet.
Nå skal Mini-produksjonen der i gang fra neste sommer, og rundt 1500 ansatte vil være i sving med å få i gang en produksjon som vi håper blir mer vellykket enn Volvos og Mitsubishis historie der.
Arbeidet med å få opp produksjonslinjene og trene de ansatte er allerede i gang. For å trigge de ansatte skikkelig, passerer de hver eneste dag gamle 983 som står der i nyrestaurert skikkelse.
Denne minner nemlig om at etter at Alec Issigonis konstruerte den revolusjonerende Minien, som et resultat av Suez-krise og oljemangel, og faktisk fikk den i produksjon (hvem påstår at engelskmennene er konservative?), ble den så vanvittig populær at alle prognoser ble sprengt.
Bilen var jo ikke bare kompakt og billig og økonomisk i drift, den redefinerte jo absolutt alle begrep som hadde med kjøreglede og ytelse å gjøre. Så etterspørselen gjorde at Austin/Morris måtte se seg om etter andre produksjonsmuligheter.
Et forholdsvis ukjent firma i Amersfoot, J.J. Molenaar Car Companies, kom til unnsetning. Rett etter lanseringen i 1959 kom de i sving og bygde flere enn 4000 av disse bilene frem til 1966.
983 var blant dem, faktisk ble den bygget det første året, i 1959, og er en av de 30 som ble bygget i Holland det året. Ikke bare er dette, ganske sikkert, den eldste bilen fra Holland-batchen, det er også en av de aller eldste i hele verden.
En skikkelig «barn-find», den ble funnet på en låve i Groningen i fjor. Ingen tvil om identiteten, og den hadde den hollandske spesialiteten med setene stoppet med hestetagl.
BMW Group Classic, de som tar seg av alt det museale fra BMW-gruppen (nesten en halv million museumsbesøkende hvert år), tok seg av restaureringen som ble gjennomført av fem av de ansatte ved NedCar som nå altså skal begynne å bygge etterfølgeren.
Søk på «Mini reBorn» på YouTube, og du vil finne en rekke innslag om dette arbeidet, inklusive avdukingen for kort tid tilbake.
Masse kudos til et firma som er flinke til å minne om at det som regel er en historie bak. Denne bittelille 39-hesters modellen representerer noe av det mest spennende som hendte med bilkonstruksjoner etter krigen.