Grønn suksess

Mange var skeptiske da Renault-Nissan Alliansen lanserte sine ambisiøse elbil-planer. Nå er en milepæl tilbakelagt.

Publisert Sist oppdatert

Da Nissan presenterte Leaf fortalte Renault/Nissan-toppsjef Carlos Ghosn om planene alliansen hadde for ladbare biler i årene fremover. De skulle ha biler innen flere forskjellige kategorier, og de la opp til en samlet produksjonskapasitet på en halv million årlig.

«Enten har Carlos Ghosn sett noe i krystallkula som ingen konkurrenter har sett. Eller så tar han enorme sjanser som kan sette hele fremtiden til alliansen på spill», skrev vi våren 2010.

LES: Vår prøvekjøring av oppdatert Leaf

Store tall
Nå forteller alliansen at de har passert 200.000 elbiler, fire år etter at de første Leaf-ene rullet av samlebåndet. Og de lar ikke anledningen gå fra seg til å leke litt med statistikk.

- Våre elbiler har kjørt fire milliarder kilometer, nok til 100.000 ganger rundt Ekvator. Vi har en global markedsandel for elbiler på 58 %, og de 200.000 bilene representerer 200 millioner liter spart fossilt drivstoff, nok til å fylle 80 olympiske svømmebasseng. Omsatt til sparte CO2-utslipp tilsvarer det 450 millioner kilogram, sier de i en pressemelding.

Hittil i år, frem til første uken av november, har Nissan/Renault solgt cirka 66.500 elbiler, en økning på rundt 20 % fra samme periode i fjor.

Nesten to av tre nye elbiler globalt er en Renault eller Nissan, og det største volumet står Leaf for med 148.700 biler akkumulert siden desember 2010.

I tillegg til Leaf har Nissan e-NV200 som vare- og flerbruksbil. Renault har hele fire modeller. Først ut var Kangoo Z.E., men siden har de lansert lille, urbane Twizy, sedanen Fluence og småbilen Zoe.

Norsk suksess
Viktigste markeder for Leaf er USA med ca. 67.000 salg, Japan med 46.500 og Europa med 31.000 akkumulert. I Norge er det solgt nesten 12.000 Leaf gjennom offisielle kanaler, noe som tilsvarer ca. 40 % av det totale Leaf-salget i Europa!

Det er også interessant å notere at Leaf, på tross av en rekke nye konkurrenter, har greid å opprettholde volumet og ender som Norges mest solgte elbil i år som i fjor.

Og apropos Leaf – vi kom over denne reklamefilmen som er laget for Leaf i USA – ganske slående måte å markedsføre elbil på, synes nå vi.

Powered by Labrador CMS