-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
e-NV200 nærmere gata
Nissan har nå prisene klare på sin nye elbil, som kommer i både varebil- og personbilutgave. De første bilene skal ikke leveres til norske kunder før i september.
Det har lenge vært kjent at Nissan skal komme med en elektrisk varebil. Det er deres NV200 (toppår i 2011 med 350 eksemplarer) som nå har fått drivlinjen rett fra Leaf.
Det eneste som er endret, i tillegg til en modifisert front, er transmisjonen som har fått et litt annet utvekslingsforhold. Dels begrenser den toppfarten til 120 km/t og dels er den med på å sikre kvikk bytrafikk, selv med full last.
Det har overhode ikke vært gjort noen inngrep i bilen for å få plass til den nye drivlinjen. Volum og nyttelast er akkurat som før – og det er fremdeles plass til to europaller på gulvet.
Det er bare to uker siden BilNorge.no var til stedet da produksjonen ble igangsatt på Nissans store fabrikk i Barcelona. Mens Leaf produseres ved tre fabrikker, Japan, USA og Storbritannia, skal e-NV200 bare produseres i Barcelona og derfra blir den eksportert over hele verden. Også til hjemmemarkedet og til USA.
Det var selvfølgelig umulig å få Nissans produktoverhode, Andy Palmer, til å antyde hvor mange elektriske utgaver som skal produseres:
- Vi bygger for markedet, var det selvsagte svaret.
Han la veldig stor vekt på at bilen også kan leveres som taxi. Barcelona er en av byene som satser på den tjenesten.
- Mens en varebil sjelden kjører mer enn 100 km/dag, og derfor kan klare seg med lading rett fra veggen, går en taxi rundt 250 km og må derfor ha et nett hurtigladere, presiserte han.
I Norge har importøren hatt flere presentasjoner av bilen allerede, og de siste månedene har det stått to eksemplarer fra førserie-produksjonen her hjemme.
Flere store flåte-operatører har sett nærmere på modellen og muligheten, men noen storordre, eller noen ordre i det hele tatt, er vi ennå ikke gjort kjent med.
I Norge kommer den både som varebil og som fem seters personbil, som importøren kaller «veldig godt utstyrt».
Prisene starter på 209.000 kroner for varebilen, 242.500 kroner for personbilutgaven.
Prisene på NV200 i dieselversjon starter i dag på 176.000 kroner for varebilen, og 292.000 kroner for personbilen.