Full pott for de fleste

En rekke Norges-aktuelle modeller har fått fem stjerner – mens to har fått fire. Sjekk de siste Euro NCAP-resultatene her.

Publisert Sist oppdatert

Euro NCAP-organisasjonen har vært aktive den siste tiden. Hele 15 biler har vært gjennom «kverna», og stjerneantallet er jevnt over veldig høyt.

Av de testede bilene er det bare to som ikke er Norges-aktuelle – en av dem en bil vi kanskje håper å se her; Infiniti Q30.

Den lekre kompaktbilen fra Nissans luksusdivisjon er bygget på Mercedes GLA, og gjorde det skarpt i månedens kræsjtest. Fem stjerner, og jevnt høy score i alle kategorier, men trekk for skuffende whiplash-beskyttelse.

Renault er i god form om dagen, med nylig lanserte Talisman og kommende Megane, og Renault var kanskje merket som for alvor gjorde at fem stjerner i NCAP-testen ble et «minimumskrav». Derfor er det ikke overraskende at begge får full pott denne gang.

Litt morsomt er det kanskje å se at Megane scorer (marginalt) bedre enn storebror Talisman på de fleste kategorier – kun på punktet for førerstøttesystem scorer Talisman bedre enn Megane.

Jaguar/Kia
Også Jaguar og Kia får fem stjerner for to modeller hver. Jaguar XE og XF får begge skryt for sine førerstøttesystemer, som ifølge Euro NCAP fungerte bra.

Kia Sportage og Optima stikker også av med fem stjerner – det samme gjør Opel Astra.

I SUV-rekka finner vi BMW X1, Lexus RX450h og Mercedes GLC. Alle med fem stjerner.

Men så var det de som gikk på en liten smell, da.

Først kan vi jo nevne Lancia Ypsilon – en bil som ikke har vært solgt i Norge, og som ikke kommer til å bli det. Like greit, kanskje.

Den scoret bare to stjerner!

Firestjernersklubben
Mini Clubman og Nissan NP300 Navara, derimot, er begge biler som selges her til lands, og begge de fikk fire stjerner.

Ofte når vi ser nye, moderne biler få fire stjerner, er det førerstøttesystemene det skorter på. For Clubman sin del er det resultatene jevnt over i kategoriene som ikke fortjener mer enn fire.

For selv om kollisjonssikkerheten for voksne i forsetet anses å være god, er både sikkerheten for barn og fotgjengere svakere enn vi kunne håpet.

For Nissan NP300 Navara er barne- og fotgjengersikkerheten godkjent, mens forsetesikkerheten fikk seg en liten smell..

Også BMW Z4, en bil introdusert i 2009, ble testet, med tre stjerner som resultat. Førerstøttesystemer er det dårlig med, og sikkerhet både for voksne og barn er under pari. Fotgjengersikkerheten, derimot, var overraskende god.

For detaljerte testresultat, klikk deg inn på Euro NCAP sine hjemmesider her.

Powered by Labrador CMS