-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Infinitis andre europeer
Nissans luksusmerke, Infinti, vil bli globalt. Nå er de klar med sin andre europeer, debuten er paradoksalt nok lagt til Los Angeles og Guangzhou.
På høstens Frankfurt-utstilling fikk vi se deres første Europa-modell, Q30, en kompakt kombikupe som blir en direkte konkurrent til modeller som Audi A3, BMW 1-serie og Mercedes A-Klasse.
Mercedes er forresten bedre forberedt på nykommeren enn de andre konkurrentene – Q30 er nemlig basert på samme fleksible plattform som A-Klassen og de andre forhjulsdrevne kompaktmodellene som Mercedes har lansert de siste årene.
Til overmål benytter den også motorer og girkasser fra Stuttgart, men den skal bygges ved Nissan-anlegget i Sunderland, UK. For et nisjemerke som Infiniti kan det være en rimeligere, og ikke minst en vesentlig raskere, måte å entre et helt nytt segment på.
Vel har de gjort det bra på det amerikanske markedet i en årrekke, men det hjelper lite når man vil innta Europa og Asia. Det er få eksempler på amerikanske biler som har hatt suksess i Europa de siste tiåene. Og i Kina må man produsere lokalt for ikke å bli skattet i hjel.
Crossover
QX30 er en kompakt crossover, og når vi vet hvor plattform og teknikk stammer fra, er det fristende å utnevne Mercedes GLA som en konkurrent.
Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, så vi må vente med den sammenligningen til bilen lanseres i Europa – noe som trolig skjer på Genève-utstillingen i mars.
Vi fikk en klar antydning av denne modellen gjennom konseptet som sto på årets Genève-utstilling, og produksjonsmodellen har ikke beveget seg så langt fra konseptet, bortsett fra at de mest ekstreme linjene selvsagt er tonet ned.
Stillhet, komfort og luksus
Infiniti sier de har lagt stor vekt på komfort, inkludert ekstremt god støydemping og spesielt gode seter. Men de som foretrekker godlyd under kjøreturen skal selvsagt få det, enten i form av musikk fra et avansert lydanlegg, eller rett og slett en heftig eksoslåt under akselerasjon.
Bilen skal leveres med firehjulsdrift og dobbelclutch automatkasse. Hvilke motorer som skal tilbys er foreløpig ikke kjent, men det er sannsynlig at vi finner noen av de samme drivlinjene her som i Q30.
I så fall snakker vi et utvalg bensin- og dieselmotorer med effekter fra 109 til 220 hk.
Infiniti Q30 kommer på utvalgte markeder verden rundt fra midten av 2016. Jeg er sikker på at det sitter folk i Nissan-systemet og regner på når det er aktuelt å ta Infiniti til Norge – kanskje vi må vente til de har ladbare hybrider og / eller elbiler på programmet?