-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ford legger ned Falcon og avvikler produksjon-en etter 91 år i Australia
Etter 56 års produksjon er det over og ut for familiebilen Ford Falcon.
Noen bilmodeller har nærmest evig liv. Ford Falcon var en slik, men 7. oktober rullet den siste bilen, en blå XR6, av samlebåndet og markerte samtidig avslutningen på 91 års Ford-produksjon i Australia.
Ford Falcon hadde neppe vært kjent i Norge hadde det ikke vært for Mel Gibson og Mad Max-filmene.
Fords suksess etter 1945 kan i store grad tilskrives Robert McNamara (senere forsvarsminister under John F. Kennedy og Lyndon B. Johnson – og medansvarlig for opptrappingen av Vietnam-krigen). Han var første utenfor Ford-familien som ble president i selskapet, og var derfor sterkt delaktig i Falcon-prosjektet.
Falcon begynte forsiktig i 1960 med en firedørs, rimelig familiesedan utstyrt med 2,4 liter/95 hk rekkesekser koblet til en tretrinns manuell girboks. Automat med to trinn kostet ekstra.
Med forholdsvis lett vekt og lengde på «beskjedne» 4,60 meter var bilen liten til å være amerikaner på den tiden. Til gjengjeld brukte Falcon under 0,8 liter bensin per mil (30 miles per gallon), som på den tiden var oppsiktsvekkende beskjedent for amerikanske familiebiler.
Senere kom Falcon med to dører, som kupe, som stasjonsvogn med tre og fem dører og som kabriolet.
Seint i 1964 var V8-motor på plass. Plattform og teknikk fra Falcon var basis da Ford skapte Mustang og lanserte bilen i april 1964.
Falcon fikk et kort liv i USA. Etter tre generasjoner var det slutt i 1970. Ford Fairline overtok, men bare i USA. I Australia og Argentina fortsatte produksjonen, i Australia gjennom sju bilgenerasjoner helt til nå.
Når Ford valgte å stenge ned produksjonen i Australia henger dette sammen med høye produksjonskostnader, ugunstig vekslingskurs for lokal valuta og begrenset marked holdt opp mot intens konkurranse, melder Automotive News.
General Motors planlegger å følge Ford og bygger den siste bilen i Australia neste år.
De mest kjøpte bilmodellene i Australia er Toyota Corolla fulgt av Toyota Hilux, Hyundai i30, Mazda 3, Ford Ranger og Holden Commodore.