Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV
Chery kompakt SUV

Nytt Kina-merke til Frankfurt

En av Kinas største bilprodusenter stiller neste måned i Frankfurt med en splitter ny modell. Det høres ut som de mener alvor.

Publisert Sist oppdatert

OPPDATERT MED NYE BILDER

Chery Automobile forteller at de skal starte bilsalg i Europa i løpet av få år, og vil i den forbindelse lansere et helt nytt merke.

Første modell ut blir en kompakt SUV som er designet for «unge, urbane, progressivt tenkende kunder». Bilen skal «møte behovene og forventningen fra europeiske kunder, både private og flåte-eiere, med hensyn til design, kvalitet, dynamikk og kollisjonssikkerhet».

Bilen som skal leve opp til disse påstandene skal debutere i pre-produksjon form for første gang på bilutstillingen i Frankfurt den 12. september.

Chery evaluerer salgsmuligheten i de viktigste markeder før de etablerer en europeisk salgsorganisasjon i samarbeid med import- og distribusjonspartnere. De vil også etablere egne design- og R&D-sentre i Europa som skal akselerere Cherys planer om global ekspansjon.

– I løpet av noen år skal vi tilby en serie modeller i forskjellige segmenter for Europa, med ulike, elektrifiserte drivlinjer, sier CEO Dr. Anning Chen hos Chery Automobile. I planene inngår hybrider, ladbare hybrider og rene elbiler.

– Vårt nye merke vil primært henvende seg til unge kundegrupper med produkter som fokuserer på kvalitet, lave eller ingen utslipp, og entusiasme. Alle Chery-modeller for Europa vil ha klasseledende konnektivitet, være morsomme å kjøre, by på fleksible og romslige interiør og store muligheter for personifisering, sier Anning.

Chery er partner i Qoros, som ved flere anledninger har vist biler i Europa, og de har også en joint venture med Jaguar Land Rover for lokal produksjon av deres modeller.

I løpet av 20 år har statseide Chery vokst seg til en av Kinas største bilprodusenter, og, ifølge egne utsagn, den største eksportør av biler fra Kina. De har totalt eksportert 1,2 millioner biler gjennom årene og solgt over seks millioner biler totalt.

De har en årlig kapasitet ved sine eksisterende anlegg på en million biler, like mange motorer og 600.000 girkasser. Utenfor Kina har de ti produksjonsanlegg og nærmere 1200 salgs- og service-punkter.

Det planlagte R&D-senteret i Europa vil komme i tillegg til det eksisterende utviklingssenteret i Wuhu og Shanghai hvor det i løpet av de siste fem årene er investert nærmere 2,5 milliarder kroner i en 300.000 kvadratmeter test- og utviklingssenter.

Chery har sendt ut de første, vage bildene av modellen som skal vises i Frankfurt, og ved å justere lysstyrke og kontrast aner vi litt flere detaljer.

Powered by Labrador CMS