-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Verdensrekorder for traktor
Ny verdensrekord til Finland: Fartsrekord for autonom traktor-brøyting av snø.
Vi har vært altfor tilbakeholdne med å gi dere de viktigste traktornyhetene de siste årene.
Egentlig er det en skikkelig unnlatelsessynd, jeg har regnet meg som ganske traktorglad.
En gang ble det norske bladet Traktor redigert av et knippe glade kvinner.
I dag er de herrer alle sammen, (bortsett fra produksjonslederen) og deres siste forside har som hovedoppslag «Gjødselspredning med slanger og kanoner». Sikkert et bra blad fremdeles – men det er ikke slik jeg husker det.
Forsidebilde av en del av et kjempebakhjul som åpenbart jobbet hardt – gørra sprutet ganske så overbevisende. Og tittelen var «Full Pull».
Da ble jeg traktorfrelst.
Men ikke nok – åpenbart – til å fortelle dere allerede for et par år siden at Juha Kankkunen, ikke ukjent rallystjerne med fire VM-titler og et Paris-Dakar bak navnet, satte traktor-iskjøring hastighetsrekord på en Valtra T234.
Den ble satt på en frosset og snødekt flynødstripe i nærheten av Vuojärvi. 130,165 km/t klarte han. Banen var såpass kort at han måtte starte et stykke unna selve rettstrekket – så måtte han svinge inn på selve rekordstrekningen.
«Problemet», sa han på lakonisk finsk maner, «var å holde farten ut av svingen».
Så fortalte jeg heller ikke om Tommi Mäkinen som åpnet en spesialetappe på finske-rallyet med en tilsvarende traktor som han brukte som null-bil. Han krysset målstreken på 3.45.2 – 117 sekunder etter raskeste mann på den prøven som kjørte en Polo WRC.
Det er Nokian som minner meg på denne svikten i informasjonsplikten min. Det var nemlig de som var den andre fellesnevneren ved disse to innslagene, og det er de som nå forteller om verdensrekorden i snørydding med autonom Valtra.
Hvorfor de forteller meg om det nå, aner jeg ikke. For dette kunne umulig ha skjedd i går – så mye snø er det ikke på lukkede veier i Sør-Finland nå. Dette må har vært forrige snø-sesong.
Autonom-teknologien er Valtras, deres SmartTouch burde personbilfolket se nærmere på.
Og dekkene er igjen fra Nokian. «Å overskride den vanlige traktorhastigheten med et frontmontert redskap på glatt overflate, utsetter traktor og dekk for ekstreme belastninger», er Nokians forklaring på hvorfor de ville ha det litt moro igjen.
Deres Hakkapeliitta TRI-dekk var åpenbart spesielt designet for stabilitet på isete og snødekte overflater.
Og – kanskje jeg burde fortelle det også – hastigheten de oppnådde var 73,171 – det blir mye snø per sekund det.
(saken fortsetter stadig)
Du vet kanskje ikke så mye om Valtra heller?
Etter en fantastisk sluttspurt ble det Norges mest solgte traktormerke i fjor. Massey Ferguson ble nummer to – og tyske Fendt solgte 250 eksemplarer. Eikmaskin regner alle tre merkene som «sine», og dermed oppnådde de en markedsandel på fantastiske 48,5 %.
Det var dagens traktor-tekst, men jeg lover: det kommer mer traktor om en dag eller to.