-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Verdensrekorder for traktor
Ny verdensrekord til Finland: Fartsrekord for autonom traktor-brøyting av snø.
Vi har vært altfor tilbakeholdne med å gi dere de viktigste traktornyhetene de siste årene.
Egentlig er det en skikkelig unnlatelsessynd, jeg har regnet meg som ganske traktorglad.
En gang ble det norske bladet Traktor redigert av et knippe glade kvinner.
I dag er de herrer alle sammen, (bortsett fra produksjonslederen) og deres siste forside har som hovedoppslag «Gjødselspredning med slanger og kanoner». Sikkert et bra blad fremdeles – men det er ikke slik jeg husker det.
Forsidebilde av en del av et kjempebakhjul som åpenbart jobbet hardt – gørra sprutet ganske så overbevisende. Og tittelen var «Full Pull».
Da ble jeg traktorfrelst.
Men ikke nok – åpenbart – til å fortelle dere allerede for et par år siden at Juha Kankkunen, ikke ukjent rallystjerne med fire VM-titler og et Paris-Dakar bak navnet, satte traktor-iskjøring hastighetsrekord på en Valtra T234.
Den ble satt på en frosset og snødekt flynødstripe i nærheten av Vuojärvi. 130,165 km/t klarte han. Banen var såpass kort at han måtte starte et stykke unna selve rettstrekket – så måtte han svinge inn på selve rekordstrekningen.
«Problemet», sa han på lakonisk finsk maner, «var å holde farten ut av svingen».
Så fortalte jeg heller ikke om Tommi Mäkinen som åpnet en spesialetappe på finske-rallyet med en tilsvarende traktor som han brukte som null-bil. Han krysset målstreken på 3.45.2 – 117 sekunder etter raskeste mann på den prøven som kjørte en Polo WRC.
Det er Nokian som minner meg på denne svikten i informasjonsplikten min. Det var nemlig de som var den andre fellesnevneren ved disse to innslagene, og det er de som nå forteller om verdensrekorden i snørydding med autonom Valtra.
Hvorfor de forteller meg om det nå, aner jeg ikke. For dette kunne umulig ha skjedd i går – så mye snø er det ikke på lukkede veier i Sør-Finland nå. Dette må har vært forrige snø-sesong.
Autonom-teknologien er Valtras, deres SmartTouch burde personbilfolket se nærmere på.
Og dekkene er igjen fra Nokian. «Å overskride den vanlige traktorhastigheten med et frontmontert redskap på glatt overflate, utsetter traktor og dekk for ekstreme belastninger», er Nokians forklaring på hvorfor de ville ha det litt moro igjen.
Deres Hakkapeliitta TRI-dekk var åpenbart spesielt designet for stabilitet på isete og snødekte overflater.
Og – kanskje jeg burde fortelle det også – hastigheten de oppnådde var 73,171 – det blir mye snø per sekund det.
(saken fortsetter stadig)
Du vet kanskje ikke så mye om Valtra heller?
Etter en fantastisk sluttspurt ble det Norges mest solgte traktormerke i fjor. Massey Ferguson ble nummer to – og tyske Fendt solgte 250 eksemplarer. Eikmaskin regner alle tre merkene som «sine», og dermed oppnådde de en markedsandel på fantastiske 48,5 %.
Det var dagens traktor-tekst, men jeg lover: det kommer mer traktor om en dag eller to.