-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nedtellingen er godt i gang
Her er en nærmest umaskert utgave Porsches kommende elbil knipset nær hovedkvarteret i Zuffenhausen.
Taycan skal presenteres i andre halvår, og alle solemerker indikerer at det vil skje på den store bilutstillingen i Frankfurt (IAA) i september. Da rekker den så vidt ut til forhandlerapparatet innen årsskiftet.
Det er ingen grunn til å tvile på at Taycan blir en ekte Porsche med de sportslige egenskaper som gjør deres biler så unike. Så å kalle den en konkurrent til Tesla Model S blir en smule misvisende, skjønt det fins jo ikke så mange andre sedaner å sammenligne den med.
Les også: Her er Porsches andre elbil
Det snakkes om en rekkevidde på over 500 WLTP-kilometer, 0-100 på 3,5 og 0-200 på under 12 sekunder.
Det mest spennende og banebrytende er likevel ladetiden. Porsche skal benytte et banebrytende 800 volt-system, i stedet for 400 V som benyttes i de fleste elbiler i dag. En stor fordel med dette er superrask lading – i løpet av et kvarter har du «fylt» batteriene til 80 prosent.
Dette krever selvsagt dedikerte ladestasjoner som er i stand til å levere strømmen så raskt – noe Porsche fronter sammen med flere andre produsenter gjennom Ionity-samarbeidet.
Prototypen på bildene er bare lett kamuflert slik at vi kan avsløre en del detaljer. Blant annet er både front- og baklyktene ukamuflert (selv om det er «faket» andre lykter rundt dem for å forvirre oss).
Vi ser at fronten, inkludert lyktene, er svært lik den vi ble kjent med gjennom Mission E Concept, og det er grunn til å anta at det vil gjelde resten av bilen også. Med unntak av dørene som her er konvensjonelle - ikke omvendt henglsede uten B-stolpe slik de var på konseptet. Trolig er det vi ser her en nær produksjonsklar modell.