-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
1975-1976: Simca 1307-1308 (Chrysler Alpine)
Yom Kippur krigen startet i oktober 1973. Den, og det som fulgte etter gjorde at Årets Bil juryen, som besto av noen av de mest profilerte politiske observatørene, med skikkelige sosiale antenner, og som virkelig sa fra når det gjaldt å ta ansvar, og som dessuten alle observerte at bilfabrikkene var veldig dårlige annonsører i disse bensinrasjoneringstidene, fant ut at det var ingen grunn til å velge noen årets bil i 1974 (for 1975). Derfor ble dette valget utsatt, og slått sammen med valget året etter.
Med andre ord, selv om Alpine, som den het blant engelsktalende, var ganske moderne på papiret, med fem-lagret motor på tvers, uavhengig opphengning hele veien, skiver foran og et moderne fastback karosseri, ikke helt ulikt Passats var den liksom ingen bombe. Samtidig som den havnet rett oppi verdens store identitetskrise (Rootes/Simca pluss nye Chryslerfolk pluss snart til Peugeot som Talbot) – en slik pasient er åpenbart klar for psykiatrisk behandling.
Underlig er det imidlertid at Chryslers meget korte, og lite gloriøse historie som produsent av europeiske modeller, faktisk sitter igjen med to Årets Bil trofeer.
Hva sier egentlig det mest om?
Stort bilde fra Chrysler Simca brosjyre 1976