-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
ASCARI
Ordet Ascari er mer enn et begrep i bilsporthistorien; det er legendarisk – ja, nærmest mytisk. Italieneren Antonio Ascari var i 1920-årene Alfa Romeos raskeste og dristigste kjører. Hans sønn Alberto var med sin Maserati, Ferrari og Lancia selveste Juan Manuel Fangios argeste rival fra 1949 til 1955 og tok to Formel 1-VM underveis.
Så da er det kanskje ikke så rart at en sportsbilprodusent ville oppkalle produktene sine etter denne myten og benytte en stilisert framstilling av et vaiende italiensk flagg som emblem, selv 39 år etter Albertos død, og selv om fabrikken er aldri så britisk.
Racing og gatebil
Ascari Cars ble grunnlagt av nederlenderen Klaas Zwart i 1994 for å bygge eksotiske sportsbiler for både gatebruk og racing. Zwaart hadde gjennom 15 år tjent en formue ved å utvikle spesialverktøy for oljebransjen i Aberdeen, Skottland. Nå fikk han Lee Noble til å bygge den første Ascari FGT-prototypen med en midtmontert 600-hesters Chevrolet Corvette-motor, som Zwaart kjørte i den britiske GT-serien i 1994 og 1995. Bilen ble nummer tre i sin klasse ved 24 timers-løpet ved Le Mans.
Mens det ble jobbet i fire år med å få fram en produksjonsmodell foretok Zwaart noen små, strategiske sidesprang: I 1998 kjørte han Lola-Judd i race, fikk stor sans for motortypen, inngikk en avtale med leverandøren om konkurransemotorer og med BMW på seriemotorer, slik at gatebil-produksjonen kunne komme i gang.
Modellen het Écosse (fransk for Skottland) og var basert på det originale FGT-chassiset, men nå altså med en BMW V8-maskin på enten 300, 350 eller 400 hk. Med en vekt på bare 1250 kg brukte den kraftigste versjonen bare 4,2 sekunder fra stillestående til 100 km/t og toppet på 320 km/t. Presentasjonen fant sted på Birmingham-utstillingen i 1998, der det ble oppgitt en produksjonstakt på 25-30 biler i året, men bare 10 ble montert samme år.
I 1999 ble racing-avdelingen Team Ascari reorganisert og i januar 2000 ble deres McNeill Engineering-konstruerte racersportsbil A410 med 4-liters Judd V10-motor avduket. Barnesykdommene hindret den i å komme lenger enn til prekvalifiseringene til årets Le Mans, men i juli samme år debuterte den for alvor i Nürburgring 1000 km.
Legendene lever videre
Foran årets Le Mans har Ascari kommet lenger: Ved de første prekvalifiseringene for 2001 greide merket å oppnå 10. beste tid første dag til tross for at de store bilfabrikkene satser sterkere enn noensinne. Spenningen foran racet er stor, og det er paradoksalt å tenke på at gamle Antonio aldri deltok på Le Mans, mens den yngre Alberto ikke fullførte de to årene han deltok (1952 og 1953), selv om han oppnådde raskeste rundetid ved begge anledninger...
Ennå er det litt tidlig å si om Ascari-merket har noen fremtid. Selv har de imidlertid planene klare. På den siste Birmingham-utstillingen viste de konseptbilen KZ-1 (KZ=Klaas Zwart) som er bygget helt i karbonfiber og der BMW-åtteren presterer 520hk/ 550Nm, 0-100 km/t på 3,8 sekunder og en toppfart på 345 km/t. Av en planlagt produksjon på 50 biler skal halvparten bygges i 2005, og resten i 2006.
FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)