-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Ny fire-seters Smart
Det er i grunnen godt gjort av Smart-designerne å være så tro mot utgangspunktet. Selve Smart er resultat av masse forskjellige ideer som ble kastet frem og tilbake, og resultatet avgjort av en komité. Etter det er det dukket opp det ene konseptet etter det andre og alle er tro mot utgangspunktet. Også årets.
Det må bety at Smart-genene allerede sitter i veggene i Renningen-studioet. For nå er selskapet på sin tredje designsjef på like mange år. Da er det godt å holde linjen.
Jens Menske het den første virkelige designsjefen der. Han var Mercedes-mann og da han flyttet til Mercedes designavdeling i California i 1999, overtok Michael Mauer som kom fra Tokyo-studioet og hadde jobbet med ganske andre dimensjoner – Maybach for eksempel.
Han dro i gang både Roadster og Coupé som skulle peke fremover mot større Smarter, men fikk aldri utviklet dette, fordi han gikk til SAAB i mai i fjor. Etter han kom da enda en Mercedes-mann, Hartmut Sinkwitz, som slo til med Crossblade på Geneveutstillingen. En naken-Smart tatt helt ut. Vellykket, svært, spør du meg.
Nå følger han altså opp Mauers arbeid med å øke tilbudet. Daimlerchrysler avgjør om kort tid om dagens modell skal eksporteres til USA. I disse dager produseres de første venstrerattede for Storbritannia og, senere, Japan. Men det er helt klart at de trenger flere modeller. På tross av at Smart er det merket som øker mest både her og der, og er romernes favoritt, og vel snart også tjener penger, er de langt unna der de skal være. Fabrikken i Hambach, Frankrike, har en kapasitet på 200.000 biler, bare litt over halvparten blir bygget der nå.
Derfor er det de flørter med alternativene. Små kjappinger som Hondas gamle coupéer eller som en Austin Healey, er kanskje verden snart klar for igjen. Det er i hvert fall i slike retninger Smart-designerne tenker. Tridion4 er et typisk eksempel på det.