Hvor ble de av?

Årets registreringsstatistikk inneholder 50 personbilmerker. Av disse var det bare halvparten som eksisterte i 1945, første året for den rekken av registrerings-statistikker vi behandler i denne artikkelserien. Av disse ca. 25 levende bilmerkene var det bare 14 bilmerker som opptrådte på registreringsstatistikken i 1945. Aston Martin og Maserati var sammen med Rolls-Royce og Lancia ikke spesielt godt representert på listen over nyregistrerte biler den gang.

Publisert Sist oppdatert

Citroën har vært importert av fabrikkens egen filial helt fra sist i 20-årene. Og Bertel O. Steen har hatt Peugeot siden Peugeot begynte med null i midten ca 1930. Bertel O. Steen A/S er ikke bare vår eneste 100 åring blant importørene, selskapet er også verdens eldste private importørforbindelse både for Peugeot og Mercedes, men Mercedes personbiler lå enda 25 år unna for BOS på denne tiden.

De amerikanske merkene den gang, som fremdeles dominerte i hvert fall volum-messig, ble stort sett importert over fabrikk-filialer i København, selv om Harald A. Møller fremdeles hadde stor Chrysler/Dodge forbindelse etter krigen. VW hadde de ikke noen kontakt med enda, denne ene 1945-representanten var privatimportert. Volvo hadde en egen ordning med import via forhandlerne, Isberg var en stor Volvo-faktor den gangen også. Skoda er det også tradisjoner med. De første ble importert av Dahl'er og Baumann'er, deres felles selskap F.E. Dahl ble senere Toyota-importør. Dahl-familien ble kjøpt ut av Toyota for 10 års tid siden mens Baumann-delen fremdeles er meget aktiv både på import- og forhandlersiden hos Toyota.

Men for å komme tilbake til åpningsspørsmålet. Hvor mange bilmerker kan vi lese om i den samlede registreringsstatistikken etter 1945? 133 er svaret. Med andre ord er det over 80 merker der du kanskje aldri har hørt om i det hele tatt. Jeg tror ikke vi skal remse opp for mange her, minner vi om Hillman og Humber, eller Simca og Talbot, eller DKW og Borgward er det kanskje noen som kan mimre litt. Men sier vi Vondroll, Bantam og Aero blir nok spørsmålstegnene litt større. Men også slike var en del av norsk bilhverdag den gang.

Litt mer statistikk til slutt fra dagens regneark: Bilmerker på S opptrer hyppigst, med 14 navn. M er representert med 11 og H og P med 10 hver. Deretter følger A, D og L med 9, C med 8 og T med 7 deretter må vi ned til fem navn, men det finner vi både på B, F, G, J, R, og W. I det internasjonale alfabetet er det bare Q, U, X og Y som ikke er representert med noe bilmerke.

BILGENIET:
Nevn fem bilmerker som begynner på G.

Powered by Labrador CMS