-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Modell-flora
Leser du dagens registreringsstatistikk vil du finne at bilmerker som Toyota opererer med 12 forskjellige personbilmodeller, eller enda bedre (Toyota har tross alt en markedsandel på nesten 14 prosent, i snitt 1 prosent markedsandel pr. modell) er merker som Mercedes-Benz og Hyundai. Mercedes har en markedsandel på 3,9 prosent så langt i år, med 11 modeller blir det omtrent 0,35% markedsandel pr modell, eller for Hyundai, markedsandel 2,0% og 10 modeller. Det begynner å bli virkelig bra, 0,2% markedsandel pr modell.
Av de merkene vi lurte på: Volvo, Renault, Ford og Fiat er det vel i grunnen bare Ford som har vært flink til å holde på modellnavnene. Escort varte for eksempel fra 1968 til nesten i fjor, Fiesta er 25 år gammel og Cortina varte i 13 år. Det kan ikke bli mange merkenavn av det, når fabrikker som Fiat og Renault byttet modellnavn hver gang de kom med en ny modell.
At de dessuten i lange perioder hadde fullstendig ubegripelige modellbetegnelser gjorde det ikke enklere å markedsføre bilene. Var en Renault 9 større eller mindre enn en 11? Og hvordan var 15 eller 17 i forhold til en 16? Og selvfølgelig, det er jo helt åpenbart, at en Fiat 126 var vesentlig mindre enn en 125 og derfor var det jo åpenbart hvordan en 130 var i forhold til en 131 – eller??
Volvo var jo også svært logisk: 444, 544 og så 144 var fornuftig, deretter hadde vi 340, så 240 og deretter 440 – klart det er greit å markedsføre slike oppskrifter. Klart også, skulle man tro, at det blir mange linjer på de samlede registreringsstatistikker når det lages et nytt modellnavn hver gang man endrer en modell.
Men, viser det seg, det er Ford som har de fleste. De er oppført med 40 modeller, mens Fiat må nøye seg med 38. Men det er Fiat som vinner dersom vi ser på salget: Ford har solgt nesten 6 ganger så mange personbiler som Fiat, derfor har Fiat modellfaktor 4 pr solgte bil, der Ford har langt under 1.
Men det var ikke det vi lurte på.
Ford leder dette kappløpet, takket være at de i løpet av denne lange perioden har hatt engelske, franske, tyske, sør-afrikanske og amerikanske biler på det norske markedet. Volvo og Renault havner bedrøvelig langt nede på denne listen med henholdsvis 26 og 22 modeller.
BILGENIET:
Nevn fem bilmerker som vi aldri har pleid å omtale med modellbetegnelse i tillegg. Som Volga for eksempel.