De tyske toppene

Vi gikk ut fra som en selvfølge at VW var den største tyske leverandøren og lurte på hvor mange prosent av det samlede tyske etterkrigssalget merket representerte.

Publisert Sist oppdatert

Og ingen har vært oppmerksom på at det her har vært en kamp på kniven, så da har det antakelig ikke vært noen kamp. Hvilket kanskje kan gi en idé til FNs fredarbeide: Dersom man ikke vet at det er noen krig, så er det ingen krig, selv om det er det...

Dermed har vi altså plassert nummer 1 og nummer 2, så er spørsmålet: hvem kommer på bronseplass?

Det er selvfølgelig ingen tvil om at det er Ford, men her er problemet at det er vanskelig å si med hvor mye. For Ford har vært flink til å kamuflere opphavet sitt. Taunus er greit, den er tysk. Cortina er også grei, for både den og Anglia er definitivt verken tysk eller fransk. Men de få Transit-personbilene for eksempel, er de tyske eller engelske. Og hvor kom alle Fiestaene fra?

Med den inndelingen vi har gitt modellene, ligger Ford på 23,2 prosent av det samlede tyske salget, der hvor Opel har 30,2 prosent og VW har 31,0.

Hvilket betyr at med disse tre stor-merkene har vi allerede lagt bak oss nesten 85% av tyskerenes samlede personbilsalg i Norge etter krigen. Det gir ikke meget igjen til Audi, BMW og Mercedes, og enda mindre til, alle de ”andre”.

Audi, med tilhørende merker, er nesten like stort som BMW og Mercedes til sammen. 6,3% av totalen er registrert som forskjellige Audi-modeller, og dersom vi legger på Auto Union og DKW og de forsiktige NSU Prinz innslagene, som også egentlig hører med her, kan du plusse på 0,6% til.

Mercedes-Benz er oppe på 4,4% -slett ikke galt når man tar med i betraktning at det var først i 1970 at Mercedes-Benz fikk orden på personbilimporten til Norge, med Bertel O. Steen A/S som bestyrer. BMW blir derfor lillegutt i denne sammenhengen, med 3,3% i alle disse årene. Men her kan man selvfølgelig argumentere med at BMW-importen har vært enda mer oppstykket enn de andre merkenes, og at det først var i forrige ti-år at det ble virkelig orden.

Dermed sitter vi igjen med hele 0,15% som skal fordeles på ”Andre merker. Og av de ”Andre er det nesten 20. Vi kan fortelle at av noble merker her, som du kanskje ikke trodde forekom på en etterkrigs-registreringsliste, finner vi både Adler, Horch og Stoewer, og av biler noen av dere kanskje husker finner vi Borgward, Neckar og Goggomobil.

BILGENIET:
Vi har nevnt noen av de tyske bilmerkene som finnes under ”Andre”. Forbausende nok er halvparten av dem å finne under G,H,L og M. Kom opp med fire til som ikke er nevnt i denne artikkel.

Powered by Labrador CMS