-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Japansk race
Jeg tror ikke jeg skal begynne å regne ut når det egentlig var Mazda overlot den japanske førsteplassen til Toyota. Ikke tror jeg noen av de impliserte importørene har gjort det heller, men det kan ikke ha vært lenge siden. I dag sitter Toyota der som leder med 28,6% markedsandel, mens Mazda ligger på 26 prosent (forskjellen er et sted mellom 20.000 og 30.000 biler).
Deretter følger Mitsubishi med nesten 10% pluss Colt på 0,7%.
Honda har faktisk et mindre akkumulert salg enn Datsun alene hadde, med 7,43%.
Så kommer Subaru med 3,4%, Suzuki med 2,1 og Daihatsu med 1,5.
Regner vi dette nøyaktig og legger sammen kommer vi opp på 99,819%. Det lille som skal til før vi er oppe på 100 skal fordeles på Isuzu, Lexus og noe som høres ut som en slags sykdom: PMC. Mer japansk har vi faktisk ikke hatt, men mer japansk har det egentlig ikke vært heller, så her er vi omtrent 100 prosent dekket.
Siden vi er nede i mikrokosmos kan vi kanskje like godt komme med noen dateringer også. Mens artikkelserien dreier seg om perioden fra 1945 til i dag, hopper japanske biler over store deler av pionerperioden og dukker først forsiktig opp i 60-årene. De første forsøksvise registreringene kom da, 7 Datsuner ble registrert i 1960, 5 i 1961, 2 i 1962 og 2 i 1964. Så tok det av. I 1963 var også Toyota på plass – med hele 4 biler, men også de var firesifret året etter.
PMC var det neste innslaget, de hadde fire gloriøse år fra 1965 til 1968 med langt under 1000 biler til sammen, de aller fleste drosjer. Så begynte invasjonen for alvor. Den første Mazda ble registrert i 1967, Honda i 1970, Subaru i 1974 og Colt i 1976. Det varte bare noen få år før importøren måtte forandre merkenavnet til Mitsubishi, og da brukte Datsun to år på å se hvordan det gikk, før de endret Datsun til Nissan.
Daihatsu finner vi første gang på statistikken i 1980, Isuzu opptrådte der i 1984 men forsvant igjen etter 1991-statistikken. Også Suzuki kom til i 1984 og lever som kjent glimrende fremdeles, men her er det en pussighet: det ble registrert 2 Suzuki personbiler i 1970 også. Akkurat det husket ikke hard-disken min – har noen nærmere detaljer, eller må vi sjekke arkivet?
Det aller nyeste merket er Lexus, som vi finner allerede fra 1991, men det er bare et par biler ad gangen til Toyotas administrasjon og nære forbindelser, regner vi med. En skikkelig Lexus-representasjon har først vært på nett de siste par årene.
BILGENIET:
Det finnes faktisk noen andre japanske bilmerker i dag, spesialisert på sport eller ombygging. På BilNorge har vi nevnt dem noen ganger. Klarer du å komme på tre?