Alt ved det gamle

Når vi tar for oss de ti årene som begynner med 1980 er listen uten særlige overraskelser på toppen. Volkswagen er ener, ikke spesielt overlegen riktignok, med sin trendsettende Golf. Ford er nummer 2 med den svært modige Sierra – verdens nest største bilprodusent tok en kjempestor styling-sjanse og vant – nesten. Den litt mer konvensjonelle firedørs kom flere år før planen, og Uwe Bahnsen, designsjef, ble lærer for radikale unge studenter på Europa-filialen av Los Angeles Art Center School of Design.

Publisert Sist oppdatert

Det er en annen tendens som gjør seg gjeldende også nå. Så å si hver eneste bil som registreres nå er oppført med modellnavn. Selvfølgelig er det fremdeles en og annen helt spesiell modell som blir hetende merkenavnet og ”Annet i statistikken, men blant dem som har solgt flere enn 2000 biler i dette ti-året, er det vel bare Lada, Subaru og Skoda som opptrer med så store poster uten modellbetegnelse. Det begynner å bli et brukbart materiale for bilimportørenes vegg-til-vegg-statistikere som skal gjennomanalysere alt. Men solgte de noen flere biler for det?

Nei!

Når vi sorterer materialet fra 80-årene finner vi altså Golf på topp og vi ser at de 10 første ikke dekker mer enn 37,9%. Alle de ”andre har derfor 62,3% å boltre seg på. Ingen grunn til å klage på variasjonene i dag – det var det heller ikke den gang. Men la oss dra de 25, du burde jo heller gå ut i frisk luft enn sitte inne og lese tråkige statistikker.

  • VW Golf: 4,9%
  • Ford Sierra: 4,6%
  • Volvo 242/244/245: 4,3%
  • Mazda 626: 4,0%
  • Mazda 323: 3,9%
  • Opel Ascona: 3,8%
  • Ford Escort: 3,5%
  • Opel Kadett: 3,4%
  • Toyota Carina: 2,8%
  • Opel Rekord/Caravan: 2,7%
  • Toyota Corolla: 2,7%
  • Mazda 929: 2,2%
  • Ford Fiesta: 2,2%
  • Toyota Camry: 1,9%
  • VW Passat/Santana: 1,7%
  • Volvo 340/360: 1,7%
  • Nissan Sunny: 1,6%
  • Ford Granada: 1,5%
  • Audi 80: 1,5%
  • Honda Accord: 1,4%
  • Honda Civic: 1,4%
  • Mitsubishi Galant: 1,4%
  • Nissan Cherry: 1,3%
  • Ford Taunus: 1,2%
  • Fiat Uno: 1,2%

Det som virkelig er påfallende her, selv om noen kanskje husker at 80-årene var ganske affluente, var at de japanske merkene konsekvent solgte mer av de dyre enn av de billigere modellene. 626 kom foran 323, Carina kom foran Corolla, Accord solgte bedre enn Civic, Galant lå foran de andre Colt’ene, og hos Nissan lå Sunny foran Cherry.

Men på den annen side: ingen BMW eller Mercedes på listen enda. Nå er de imidlertid i ferd med å bygge seg nedover. 3-serien kom til Norge i 1980 og den moderne 190 i 1983, men ikke før 190 ble C-Klasse i 1993, og BMW svarte på det, ble det riktig fart på disse modellene.

Dagens Geni:
I 80-årene begynte det å komme inn spansk-produserte biler, og jeg tenker ikke på Fiat/Seat. Hvilke bilfabrikker satte opp store produksjonsanlegg i Spania i 80-årene?

Powered by Labrador CMS