Tidenes bestselgere

Det er egentlig ganske utrolig. I moderne tid har vi hatt modeller som Fords Escort eller Toyotas Corolla eller Volkswagens Golf og Passat – modeller som har strukket seg over mange generasjoner og ligget i toppsjiktet i alle årene de har vært på markedet.

Publisert Sist oppdatert

Men tror du noen av disse kom på topp da vi knadde og snudde og sorterte noen-og-femti års registreringsstatistikk?

Å nei.

På topp lå igjen den samlepotten som heter VW. Vi har møtt den posten et par ganger, og som vi har forklart betyr det VW Type 1. Men som vi også har forklart har vi disket denne posten tidligere, fordi det har vært umulig å skille ut de forskjellige Boble-modellene derfra.

Men nå, i oppsamlingsheatet, er den hjertelig velkommen. For nå skal vi se på de bestselgende modellene uavhengig av kunstige tidsskiller. Har Escort solgt bedre enn Mondeo, og har brukt 30 år på det, mens Mondeo har brukt mindre enn 10, så kommer Escort foran, på listen.

Og siden du sikkert har en favorittmodell fra de siste 50 års bilhistorie, slår vi like godt til og bringer deg de 100 mest solgte bilmodeller slik de fremkommer på Opplysningsrådets lister.

Det du må være klar over er at enkelte modeller ligger bedre an enn det umiddelbart kan se ut som. Corolla, for eksempel. Nå ligger den på en fjerdeplass, men sannsynligvis er den solgt i flere eksemplarer enn tredjeplassens Kadett, for et stykke ned på listen finner vi også ”Toyota Corona/Corolla”. Fordi i perioder ble enkelte modeller slått sammen, for å spare plass der volumene ikke var alt for store.

Men når vi legger sammen slik kan marginene være så små at alle volum hadde vært mottatt med takk. I ettertid er det imidlertid alt for krevende å splitte disse samle-postene. Men det er så enkelt, at dersom vi hadde delt denne ”Corona/Corolla”-posten på midten og lagt en halvpart til Corolla og den andre til Corona, hadde Corolla endt på tredje plass.

Er du Toyota-fan gjør du det oppi hodet ditt, er du Opel-fan, eller tilhenger av det trykte ord, lar du det være som det er.

Og før vi går løs på listen: de fem første er alle representert med flere enn 100.000 eksemplarer i reg.stat’en.

De 100 på registreringstoppen siden 1945:

VW BOBLE

3,98 %

VW GOLF

3,57 %

OPEL KADETT

2,99 %

TOYOTA COROLLA

2,94 %

OPEL REKORD/CARAVAN

2,74 %

FORD ESCORT

2,64 %

VOLVO 242/244/245

2,29 %

MAZDA 323

2,03 %

VW PASSAT/SANTANA

1,88 %

MAZDA 626

1,88 %

OPEL ASCONA

1,86 %

FORD TAUNUS

1,70 %

TOYOTA CARINA

1,62 %

FORD SIERRA

1,57 %

FORD CORTINA

1,37 %

FORD GRANADA

1,29 %

MAZDA 929

1,24 %

FORD FIESTA

1,18 %

VW POLO/DERBY

1,17 %

OPEL ASTRA

0,99 %

AUDI 80

0,94 %

VOLVO AMAZON

0,90 %

OPEL VECTRA

0,88 %

HONDA CIVIC

0,88 %

FORD MONDEO

0,87 %

MITSUBISHI LANCER

0,82 %

VOLVO 144/142/145

0,82 %

MITSUBISHI GALANT

0,76 %

OPEL CORSA

0,76 %

FORD TAUNUS 17M

0,75 %

NISSAN SUNNY

0,73 %

TOYOTA CAMRY

0,68 %

SAAB 99

0,68 %

HONDA ACCORD

0,67 %

VOLVO 140/240

0,65 %

DATSUN CHERRY

0,64 %

NISSAN PRIMERA

0,62 %

SAAB 900

0,59 %

BMW 3-SERIE

0,55 %

OPEL OMEGA

0,52 %

VOLVO 340/360

0,50 %

PEUGEOT 504

0,45 %

AUDI 100

0,44 %

BMW 5-SERIE

0,44 %

TOYOTA CORONA/COROLLA

0,43 %

FORD TAUNUS 12M

0,43 %

AUDI A4

0,41 %

VW 1600

0,41 %

RENAULT 12

0,40 %

VOLVO 444/445/544/DUETT

0,40 %

VAUXHALL VIVA

0,40 %

FORD SCORPIO

0,40 %

RENAULT 16

0,39 %

MAZDA 818

0,39 %

NISSAN CHERRY

0,39 %

FIAT UNO

0,38 %

NISSAN MICRA

0,38 %

MITSUBISHI COLT

0,38 %

DATSUN SUNNY/1200/120Y

0,37 %

FORD ANGLIA

0,37 %

PEUGEOT 205

0,36 %

VAUXHALL VICTOR

0,35 %

PEUGEOT 405

0,34 %

NISSAN BLUEBIRD

0,34 %

HYUNDAI ACCENT

0,33 %

VOLVO 740

0,33 %

SIMCA 1000/1100/TI

0,33 %

RENAULT MEGANE

0,33 %

FIAT (SEAT) 127

Powered by Labrador CMS