-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Alle etterkrigsbilene
Hva man skal med det aner jeg ikke. Hvorfor noen synes det skulle være interessant å vite hvor mange nyregistrete biler vi har hatt siden krigen, går sånn sett over min forstand. Bortsett fra at jeg var vel også ganske spent da jeg endelig var kommet så langt at jeg fikk lagt sammen det hele.
Forleden fortalte jeg at det frem til og med i fjor så har det vært solgt ca. 635.450 nye varebiler og ca. 274.629 nye lastebiler og ca. 60.728 nye busser i Norge siden 1945. Her må vi legge til noe – salgene i 1949 til 1954 aner vi svært lite om for det finnes av en eller annen grunn ikke registreringsstatistikk for disse årene. Dessuten må vi trekke fra litt, for mange av disse tidlige tallene inkluderer dessverre også førstegangsregistrerte brukte biler. I mange år rett etter krigen var faktisk den norske veksten av biler i bestanden meget større enn antall importerte biler, fordi man satte norske skilt på biler som tyskerne hadde etterlatt. Det var ikke få Tatraer eller Horcher vi fant oppi bygdene da.
Men vi velger å bruke disse tallene – for her kan hver eneste bil dokumenteres på merke og år. Og så smeller vi til med ytterligere 3.675.299 nye personbiler i alle disse årene og da får vi firemillionersekshundreogførtisekstusenetthundreogseks, eller 4.646.106 nyregistreringer siden 1945 og til og med i 2000. Legg så til årets nesten 127.000 biler og vi begynner å nærme oss ca. 5 millioner nye biler.
Grunn til å feire? Hva skal vi i så fall feire? At vi passerer et rundt tall, eller at det er jommen bra at det ikke er blitt flere eller skal vi feire at det fortsatt kan selges biler i Norge? Vi finner vel på noe.
Og dermed vil jeg takke alle de trofaste medtalltullingene - eller hva heter det? tallmedtullinger? - for følget.
BILGENIET:
Siden vi nå er på den aller siste skal du få en lett en å briljere med. Siden Norge har brukt godt over femti år på å få registrert fem millioner biler skal du få lov til å nevne alle de bilfabrikkene i verden som har en årsproduksjon på over fem mill.