-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Nytt medlem i Porsches RS-familie
Jeg har nevnt det før, 1972-lettvekteren fra Porsche, 2,7 literen som ble døpt R(enn) S(port) og som ble så etterspurt at den måtte bli produksjonsmodell, er Porsche-favoritten over dem alle. Nå kommer Stuttgart-fabrikken med en ny Über-Porsche, selvfølgelig skal den også hete RS.
Og akkurat som den opprinnelige utgaven betyr RS egentlig lett-vekt. I dagens utgave er det igjen spart inn på noen kilo her og der, slik at den tipper vekten 50 kg lavere enn Club Sport utgaven av GT3. 1360 kg med full (90 l) tank kan regnes om til 3,57 kg/hk. Det høres ut som akselerasjon. I klartekst snakker fabrikken om 4,4 sekunder til 100 og en toppfart som er 2 prosent over 300 km/t.
Men poenget er ikke i første rekke hva akkurat denne modellen er og gjør. Poenget er å få den godkjent som racerbil. Og i den anledning har den full sikkerhets-celle, den har eget luftinntak bak som gir motoren mindre grad av åndenød ved høye hastigheter, opphengningen er det gjort ting med og det er bygget inn spesielle lettvektsdeler, som for eksempel bakrute i akryl og panser i kullfiberforsterket plast. Elementer som må være til stede når racerbilen er racerbil.
Motoren er på 3,6 liter og gir 381 hester (det er 105 hester/liter det!) og som gladelig revver 8.200 omdreininger. Seks trinns gearkasse, men mindre roterende masse mellom motor og gearkasse gjør den enda mer dreievillig enn vanlig.
Skal du ha en slik må du betale 104.000 Euro (pluss lokale avgifter) og du kan bestille den i hvilken farge du vil, så lenge den er hvit. Grafikken er derimot blå eller rød. Nå sier Porsche at dette også er etter gammel tradisjon, men den første RSen jeg kjørte da 1973 bare var noen døgn gammelt, var da vitterlig orange.
På den annen side: jeg har da også visse tradisjoner i å huske feil.