Toyota RAV4 (2004)

Toyota RAV4 (2004)

Toyota RAV4 (2004)

Toyota RAV4 (2004)

Toyota RAV4 (2004)

Toyota RAV4 (2004)

Toyota RAV4 (2004)

Toyota Avensis

Toyota Avensis

Toyota Avensis

Toyota Avensis

Toyota Avensis

Toyota Avensis

Toyota Avensis

Toyota-nyheter til Frankfurt

Salgssuksessen Toyota RAV4 får oppgradering i høst. Små ekstriør- og interiørdetaljer sammen med viktig standardutsyr. Avensis får to nye motorer, en 2.4 bensinmotor som skal bli Avensis’ flaggskip og ny dieselmotor som skal imponere på miljøvennlighet.

Publisert Sist oppdatert
Nye RAV4

SUV’en vil bli tilgjengelig i to utgaver; RAV4 og RAV4 Sport. Begge utgaver vil få sidekollisjons- og hodekollisjonsputer, el-drevne vinduer og skinnratt med audiostyring. Stabilitetskontroll og tractionkontroll – VSC og TRC på Toyota-språket – skal også være standardutstyr. Sport-versjonen kan i tillegg vise til automatisk klima, lettmetallfelger, skjermutbyggere, fartsholder og bakspeil som hindrer at du blir blendet. Dagens Sport-versjon har hatt skinnseter som standard, dette utgår. Og Differensialbremsen blir erstattet av den nevnte TRC.

Motoren oppfyller EURO IV-kravene. Og i følge Toyota er RAV4 den reneste SUV’en på markedet, med lavest CO2-utslipp, og den mest drivstofføkonomiske i sin klasse.

Avensis 2.4
Den nye 2.4 direkteinnsprøytede bensinmotoren vil bli flaggskipet i Avensis-programmet. Den yter 163 hk ved 5800 omdreininger og har et dreiemoment på 230 Nm ved 3800 omdreinger. Stoppeklokken skal ikke behøve å vise mer enn 9,1 sekunder på 0-100 km/t, mens toppfarten er på 220 km/t.

Denne motoren kommer sammen et nytt gearsystem, som i følge Toyota vil ha et nytt trykkontrollsystem som sikrer ekstra nøyaktige gearskift. Særlig på veier med mange svinger, bakker og hellinger skal gearskiftene bli minimalisert. Føreren kan også velge fullautomatisk eller sekvensiell gearing.

Avensis D-CAT
Med siste versjon av D-CAT som blir tilgjengelig på Avensis, hevder Toyota at de får markedets reneste dieselmotor. NOx og partikkelutslippene skal være redusert til henholdsvis 50% og 90% under EURO IV-kravene.

Foreløpige data viser at 2.0 D-CAT yter 116 hk ved 3600 omdreininger, og at momentet er 280 ved bare 2200 omdreininger. Toppfarten skal være på 195 km/t og akselerasjonsprøven skal ta 11.2 sekunder. Dette er ikke ulikt 2.0 D-4D-motoren, men utslippene skal altså være betydelig lavere.

Alt dette vil bli presentert på Frankfurt-utstillingen, men prisene er ikke fastsatt ennå. Viktige nyheter, men godt at vi også kan vente oss ren moro fra Toyotas side. For følg med; i løpet av kort tid kan du bli kjent med et Toyota-konsept her på BilNorge.

Powered by Labrador CMS