Vinger og strømlinjer

Den første racer/sportsbilen som brukte en høyt montert vinge, etter at sveitseren Michael May hadde eksperimentert med en slik på sin Porsche, var en Chaparral 2F fra 1967.

Publisert Sist oppdatert

Den første bilen med negativt løft uten bruk av vinger, var igjen en Chaparral, type 2J fra 1970. Her var det en ekstra motor som drev en vifte som sugde luften ut fra bilens underside, som i sin tur var forseglet mot resten av verden med fleksible skjørt. Ikke spesielt vellykket her, men allikevel forbudt. Tilsvarende skjedde for en Brabham F1 konstruksjon.

Chaparral var for øvrig en amerikansk sportsracer som kjørte i internasjonale klasser, ofte med skaperen selv, Jim Hall, bak rattet. Den første bilen dukket opp i 1961, og var meget konvensjonell, men en 5,2-liters Chevrolet-motor foran og en vanlig firetrinns kasse. Men den var bra nok til å bli nr. 2 på sitt første løp på Laguna Seca.

Powered by Labrador CMS