Skifte gear

Oppskriften på den moderne bilen er en del over 100 år gammel. Det ble kalt Systeme Panhard fordi denne franske fabrikken, med racerkjører og supermekaniker Emile Levassor i spissen, arrangerte komponentene i riktig rekkefølge:

Publisert Sist oppdatert

Tidlige de Dion Bouton hadde et smart system med gearhjulene i konstant inngrep, mens frihjulet inntil en ekspanderende kobling bant det riktige hjulsettet til akslene. To trinns planetgear-arrangement, slik som også T-Forden hadde, var populært en stund, og allerede i 1898 patenterte Lanchester forløperen til den moderne automatkassa: et tretrinns planetgearsystem med forvalg.

Andre tidlige forsøk på automatgear var en Barberkasse, en hydraulisk styrt med et uendelig variabelt system som ble brukt av Hutton i 1903, og Fouillaron hadde et beltesystem, tilsvarende de ”Daf-systemene som brukes i dag, på omtrent samme tid. Det fantes også en elektromagentisk transmisjon som het Entz den gang, som ble brukt på Owen Magnetic og Crown Magnetic.

GMs Hydramatic (bildet) ble først bygget inn på Oldsmobile i 1940. Dette var vel første gang det vi i dag kaller automatgear ble brukt – selv om det altså var mange andre former for automatisk gearskift før det.

Powered by Labrador CMS