Ulykker kommer sjelden alene

Ser vi bort fra den gang unge Phaeton råkjørte med Solvognen og kræsja så bastant at Zevs måtte ta livet av ham, var vel den første trafikkulykken – med en mekanisk innretning - den som skjedde Nicolas-Joseph Cugnot.

Publisert Sist oppdatert

I 1771, under prøvekjøring, braste maskinen rett inn i muren rundt militærleiren. Det er mer enn tvilsomt at ulykken kan tilskrives for høy fart, men masse vekt foran og et massivt forhjul med forhjulsdrift høres ut som terminal understyring.

Den første dødsulykken i trafikk skyltes trimming. Chaufføren, altså han som sørget for varmen – fyrbøteren ville nok vi si, på en av Walter Hancocks dampomnibusser ble drept i 1832 da dampkjelen eksploderte. Det viste seg i ettertid at han hadde selv festet sikkerhetsventilen med en ståltråd for å øke trykket i kjelen og derved få opp farten.

To år etter skjedde en ulykke der det var flere døde. En annen Dampbuss på vei mot Glasgow veltet, kjelen eksploderte og fem personer døde. Veltingen kom av at noen stadig forsøkte å stanse denne type kollektivtrafikk ved å hive masse løse steiner ut i veien.

Powered by Labrador CMS