Forhjul i uavhengig bevegelse

De fleste er i dag enige om at uavhengig opphengte forhjul – slik at de altså kan bevege seg forholdsvis vertikalt forholdsvis uavhengig av hverandre, er En God Ting.

Publisert Sist oppdatert

Men det jeg egentlig skulle fortelle om var Earle S. MacPherson. Fremdeles er det mange bilprodusenter som forteller at forhjulsopphengningen er av MacPherson-typen (selv i tilfeller der den ikke egentlig er det). Og nå skulle du kanskje tro at den første som brukte MacPherson foran, var biler konstruert av denne amerikanske GM-konstruktøren. Men nei, systemet, som enkelt sagt består av en nedre svingarm og en vertikal arm der man også finner støtdemperen, ble egentlig brukt av Guido Fornaca hos Fiat allerede i 1926.

GMs utgave kom først i 1947, men det var Ford som virkelig tok konstruksjonen til seg. Først og fremst britisk Ford, men etterhånden som patentrettigheter forsvant, spredte systemet seg til biler over hele verden.

Men kanskje det egentligere er morsommere å minne om Dubonnets forhjulsopphengning fra 1931. For denne Dubonnet var nemlig den samme som eide rettighetene til det kjente aperitif-merket – så her kan vi i hvert fall snakke om flytende komfort.

Powered by Labrador CMS