Den lille gnisten

Den tennpluggen vi i dag bruker for å få fyr på ladningen inne i en bensinmotor, er nesten helt identisk med den som Etienne Lenoir bygde for å få sving på sin motor i 1860.

Publisert Sist oppdatert

Det eneste fremtidige oppfinnere behøvde å gjøre var å finne materialer og konstruksjonsmetoder som sørget for å fremstille plugger som fikset 20.000 Volt og 800 grader. Og, etterhånden som kompressorlading og transistortenning kom til, er vi nå oppe på 30.000 Volt, 80 bar og 1000 grader. Det vil si ganske langt på bortsiden av rødglødende.

Så det som har hendt er at nå er pluggene gjemt så godt bort at du ikke lenger kan skifte dem selv. Ofte er det en coilenhet på hver plugg, slik at hver sylinder har sitt eget tenningssystem. Det er med andre ord ikke meningen at du skal rote med disse greiene som man tidligere følte seg veldig mekaniker når man skrudde ut og blåste rene og deretter justerte gapet. ”Like stort som tykkelsen på et visittkort sto det i instruksjonsboken til en bedre engelsk bil jeg hadde en gang.

For ordens skyld: i Norsk Motorblad, mellom de to verdenskrigene, var det annonser for til sammen 47 forskjellige tennpluggmerker. Noen var sågar norske, Gnist for eksempel, eller Hai, Ulv og Ørn som kom fra Wingers Elektroverksted.

Powered by Labrador CMS