Navnet skjemmer ingen

Det rareste navnet noensinne gitt til en bil er, mener jeg, enten Sex-Auto eller Tic-Tac. Det første ble gitt en bil fra Reeves i USA ikke lenge etter forrige århundreskifte og navnet henspilte simpelthen på at bilen hadde seks hjul. I 1910 kom de med enda mer, da lanserte de sin Octo-Auto med åtte hjul. Fabrikken eksisterte ikke lang tid etter det.

Publisert Sist oppdatert

Iris og Lotus er to merkelige blomsternavn på biler, navn man fremdeles ikke kjenner opprinnelsen til. Men Iris ble etter noen år grunnlag for fabrikkens slagord: It Runs in Silence – som var om ikke direkte løgn så i hvert fall lett overdrevet.

Peugeot kalte noen av sine tidlige racerbiler, som ble bygget av en sidegren av familiefirmaet, for Lion-Peugeot. Løve-Peugeot. Deres store rival på banen den gang, Corre , tok da like godt navnet Corre-La Licorne. Corre-Enhjørningen. Kampene mellom enhjørningen og løven ble utkjempet et par år.

De beste tilnavnene synes jeg ble Begot-Mazurie og Figoni-Falaschi (bildet) til del. Den første, en obskur fransk fabrikk, ble til Bags of Misery da den kom til England. Den andre, en storartet fransk karosseriskaper, ble bare hetende Phony and Flashy, og det var en liten sannhet i det. Karosseriene var ganske pompøse selv på beskjedne chassiser.

Powered by Labrador CMS