Raritetene

Tre seter foran og rattet i midten er det ikke bare McLarens gatebil F1 som har hatt. Tatra hadde det på sin 77 (bildet) i 1934 og Panhard i 1937. Og hva med et hjul foran og et hjul bak og et på hver side, slik vi så det på årets Paris-utstilling. Voisin forsøkte seg på det i 1935, Vannod i 1958 og Pininfarina i 1960.

Publisert Sist oppdatert

Produksjonsbiler med flymotorer har det ikke vært mange av, jeg kjenner bare spesialbygde racerbiler med slike maskiner. (Faktisk også en norsk, Johan Smith bygde en Curtiss motor inn i et Itala chassis. Han kjørte blant annet isløpet på Femsjøen ved Halden i 1929. Den gikk fryktelig fort, men aldri lenge ad gangen). Derimot er det ganske mange fly som har brukt bilmotorer. Mange av Ford førkrigs V8-motorer har fløyet, luftkjølt Boble-motor har vært brukt, den beskjedne sideventilerte engelske 1172 ccm Ford-motoren ble brukt i Flying Fleas og Alfa Romeos praktfulle sekssylindrede twin cam motor fra tyveårene fløy i en Caproni-fly.

Under krigen ble det bygget en tandem to-seter i Frankrike som het Le Dauphin. Den kunne utstyres enten med en totakts-motor eller en el-motor, og den kunne også drives frem med pedalkraft. Og for den som tidlig skulle vennes til eksoslukt fantes det motoriserte barnevogner, med sitteplass for barnepiken, i England i 1922. Men så oppdaget produsenten, Dunkley, at det faktisk var forbud mot å bruke slikt på fortauer i Kongeriket.

Powered by Labrador CMS